نگرشی بر مسلک وهابیت

احمد بن تمیمیه در آغاز قرن هشتم به خاطر انتشار عقایدش گروهی از فقها بر ضدش قیام کردند و از جلال الدین حنفی خواستند که او را به محکمه بخواند ولی او به دلیل پافشاری بر عقایدش به مصر تبعید و زندانی گردید، اوچندین بار تبعید و زندانی شد و سرانجام در سال 728 در زندان جان سپرد.

در قرن دوازدهم هجری محمد بن عبد الوهاب شیفته افکار ابن تمیمیه گردید و تحت تاثیر افکار آنان، خرده گیری های خود را نسبت به عقاید و اعمال مذهبی آغاز نمود.

سفر وی به مکه، بصره و ایران و مخالفت با عقاید و اعمال مذهبی مردم، موجب رانده شدن وی از سوی مردم و نزاع پیوسته با پدر و اساتیدش شد.

با مرگ پدر او فراخوانی به عقاید خویش را علنی تر ساخت ولی برادرش سلیمان در برابر افکار وی به مخالفت برخاست و دو کتاب در نقد وی تالیف نمود. دیگر اندیشمندان اهل سنت نیز در مخالفت با وی کتاب هایی منتشر ساختند.

محمدبن عبد الوهاب به یکی از شهرهای سرزمین نجد رفت حاکم آن شهر محمدبن سعود جد آل سعود بود رابطه آن دو موجب گشت که سرزمین های نجد را فتح کنند و سپس به یمن، حجاز، سوریه و عراق حمله کنند.

محمدبن عبد الوهاب در سال 1206 ه. ق درگذشت و پس از او پیروان او و امیران آل سعود به عنوان وهابیت به آیین او در آمدند. آنها در سال 1216 به شهرهای کربلا و نجف حمله کردند و موجب کشتار شیعیان و محبان اهل بیت (علیهم السلام) شدند. آنان خزانه های حرم مقدس را به غارت می بردند.

وهابیان براساس برداشت های خود، هرگونه ترمیم قبر و برگزاری نماز و دعا در کنار قبور، رفتن به قبرستان برای زنان، نذر برای اهل قبور، هرگونه تبریک به پیشوایان دینی، بزرگداشت ولادت، رحلت و شهادت آنان و سوگند دادن خداوند به منزلت ایشان را پرستش و عبادت وخیرخواهی می دانند و آن را اعمال شرکآمیز و حرام معرفی می کنند.

اما مشروعیت زیارت قبور از آنجا آشکار می شود که رسول خدا خود، قبر مادرش آمنه و قبور مردگان بقیع را زیارت می کرد و دیگران را به این کار بر می انگیخت.

در روایات آمده است که حضرت فاطمه «سلام الله علیها» قبر حمزه را زیارت می کرد و آن را مرمت می کرد و برایش سنگ نشان می گذاشت.

از تخریب اماکن مذهبی توسط وهابیان می توان به چند نمونه اشاره کرد:

تخریب مسجد فضیج، کوچه بنی هاشم که شامل : خانه امام جعفر صادق، خانه امام سجاد، خانه ابوایوب انصاری- خانه عقیل بن ابیطالب

قبور امامان در بقیع: امام حسن مجتبی، امام صادق، امام محمد باقر، امام سجاد (علیهم السلام)

تخریب مزار حمزه عموی پیامبر در کوه احد

قبور بنی هاشم در قبرستان المعلی- حجون.

تخریب خانه حضرت خدیجه

تخریب محل ولادت پیامبر و شعب بنی عامر

خدایی که آنان معرفی می کنند، خدایی است که دارای اعضا و جوارح همچون، دست و صورت و چشم بوده ودر قیامت با چشمان سردیده می شود. او دارای جهت و قابل اشاره است. براساس بینش توحیدی خداوند از هرگونه جسمیت، مکان، زمان به دور است و نه از جهان و اشیا» آن جداست و نه در آنها حلول کرده است.

به تصدیق تاریخ نگاران، آئین وهابیت در عصر صحابه، تابعین و سه قرن نخست پیشینه تاریخی ندارد و در اوایل قرن هشتم ظهور پیدا کرده است.

در طول تاریخ وهابیان حتی یک بار با کافران نجنگیده اند و تمام نبردهای آنان با مسلمانان بود.

منابع

آئین وهابیت جعفر سبحانی

وهابیت در ترازوی نقد، علی محمد آشنایی

تحلیلی بر عقاید وهابیان: محمد حسن ابراهیمی

فرقه وهابی و پاسخ شبهات آنها: علامه محمد حسن قزوینی

الهام نظام جو

پیوست ها