رابطه امام معصوم (علیه السلام) و شب قدر

تفسیر جامع، ذیل سوره قدر احادیث روایات بسیاری نقل کرده است که در این مجال به احادیثی اشاره می شود که به وجود مقدس قطب عالم امکان حضرت بقیه الله اعظم (روحی له فداه) و امامان معصوم قبل از ایشان (علیهم السلام) توجه دارد.

حضرت امام باقر (عليه السّلام) فرمود فرشتگان و روح القدس در هر عصرى بر امام زمان (علیه السلام) در شب قدر نازل می شوند و حضور آن حضرت آنچه نوشته شده و مقدر گرديده در لوح محفوظ را تقديم می دارند و درود می فرستند و تحيات می آورند بر امام زمان تا طلوع فجر. مردى عرض كرد: ای فرزند رسول خدا شما شب قدر را مى‏شناسيد؟ فرمود: چگونه ما آن شب را نمى‏شناسيم و حال آنكه در آن شب فرشتگان از آسمان فرود مى‏آيند و به دور ما طواف می کنند و تحيت بر ما می فرستند و مقدرات تمام خلايق را به ما تسليم می دارند.

 در كافى از حضرت امام صادق (عليه السّلام) روايت شده است که فرمودند: در شب معراج پيغمبر (صلّى اللّه عليه و آله) نماز به جا آورد چون از قرائت سوره فاتحه در ركعت اول فارغ شد، به او خطاب شد: اى محمد، نسبت پروردگارت را قرائت كن يعنى سوره قُلْ هُوَ اللَّهُ احد را بخوان و در ركعت دوم خطاب شد به آن حضرت سوره إِنَّا أَنْزَلْناهُ را تلاوت كن زیرا آن سوره نسبت تو و اهل بيت تو می باشد تا روز قيامت.

در كافى از ابن عباس روايت شده است كه پيغمبر اكرم (ص) فرمودند: در شب قدر فرشتگان سدرة المنتهى و جبرئيل به زمين فرود می آیند با آنها پرچمهائى است يكى از پرچمها را به روى قبر من نصب می كنند و يكى ديگر را در مسجد الحرام و بيت المقدس و طور سينا نصب خواهند نمود و از كنار هيچ مرد مؤمن و زن مؤمنه‏اى نمی گذرند مگر آنكه بر ايشان سلام می كنند جز كسانی كه شراب يا گوشت خنزير خورده‏ باشند. شب بسيار مباركى است. مقدرات و سرنوشت تمام بشر بر امام زمان (عليه السّلام) نازل می شود و شب قدر تا روز قيامت باقى خواهد بود.

(1) تفسير جامع، جلد‏7، صفحه 462

 

پیوست ها

: فاطمه ابوحمزه