سخنان تولیت آستان قدس حسینی در هشتمین همایش علمی بین المللی اربعین حسینی

تولیت آستان قدس حسینی طی سخنانی در هشتمین همایش بین المللی اربعین حسینی به این نکته اشاره کرد که مسئله فلسطین امتداد مسئله امام حسین (علیه السلام) است.

وی تصریح کرد: حتی پس از گذشت هفت قرن از ظلم و ستم بر فلسطینیان، لازم است که همه از صاحبان حق و از مظلومان و مستضعفان حمایت کنیم و از موضع بی طرفی و تسلیم در برابر جنایات فجیع رژیم صهیونیستی خودداری کنیم.

تولیت آستان قدس حسینی ادامه داد: نهضت امام حسین (علیه السلام) در روز عاشورا پیروز شد زیرا علیه باطل و در مخالفت با ذلت و تسلیم بود. پیام و اثر این حماسه برای 1400 سال باقی مانده است و شعله‌ نهضت امام حسین (علیه السلام) از طریق روشنگری وقایع عاشورا توسط فرزند ایشان امام زین العابدین (علیه السلام) و عقيله بنی هاشم حضرت زینب (سلام الله علیها) صورت گرفت، ادامه یافت.

وی افزود: زیارت اربعین، نمایانگر جنبه‌هایی از فاجعه ‌ها و ظلم و نسل ‌کشی در حق آل بیت پیامبر حضرت محمد (ص) توسط بنی‌ امیه و ظالمان است. این زیارت برای هر کسی که بصیرت و موضع انسانی شریف دارد، عبرتی است جهت مقابله با ظلم و ظالمین.

وی همچنین توضیح داد: نهضت امام حسین (علیه السلام) به معنای واقعی جهانی شده و دلها و ذهنهای ملتها و قبایل، روسا و اندیشمندان از ادیان و قومیتهای مختلف در شرق و غرب جهان با آن همدردی کرده ‌اند. این انقلاب، انقلاب حق علیه باطل و ظلم و ستم است و این همان چیزی است که امام حسین (علیه السلام) در بیان خود به آن اشاره فرمودند. 《لم أخرج أشرا ولا بطرا ولا ظالما ولا مفسدا انما خرجت لطلب الاصلاح في أمة جدي أريد أن أمر بالمعروف وأنهى عن المنكر.》

حضرت امام حسین (علیه السلام) در این نهضت پیروز شدند، زیرا که مسلمانان و غیر مسلمانان هر ساله در جوار مضجع مبارک ایشان جمع می شوند و ضمن گریه بر مظلومیت ایشان، بنی امیه و ال زیاد و مروان و اتباع آنان را لعن می کنند.

برای آنکه شعله‌ های این نهضت عظیم امام حسین (علیه السلام) خاموش نشود، امروزه از تمامی اقوام، قومیتها و ملیت های مختلف گرد هم آمده‌اند. آنها با کلمه‌ای واحد که در تمامی زبانها هم لفظ و هم معنا می باشد، فریاد می‌زنند و با سازماندهی مراسم، با قلبی پر از اشک و درد، شعار "یا حسین" را سر می ‌دهند. این زیارت به اکثر نقاط زمین، از شمال تا جنوب، گسترش یافته و صدای آن از شرق به غرب زمین با اشک ها و ناله ‌های حزن ‌آلود ترکیب می ‌شود 《أبد والله لا ننسى حسينا.》 این جمعیتهای میلیونی که با محبتی که به حضرت محمد و اهل بیت ایشان (علیهم السلام) در این مراسم حضور دارند، به سمت قبله آزادی حرم مطهر حضرت سید الشهداء (علیه السلام) حرکت می ‌کنند و پاسخ به ندای ایشان را که استمداد یاور می نمودند پاسخ می گویند. «هل من ناصر ينصرنا وهل من موحد يخاف الله فينا وهل من مغيث يرجو الله في أغاثتنا.»

وی اشاره کرد: امروز برادران فلسطینی با ندای الاقصی و همانند ندای امام حسین (علیه السلام) فریاد می ‌زنند و تصاویری از جهاد و شجاعت عظیم را که از اصول و ارزشهای حسینی الهام گرفته شده، ارائه می ‌دهند. آنها آتش انقلاب و نهضت و مقاومت خود را در برابر اشغالگران صهیونیستی شعله‌ ور کرده و با تمامی شرایط، آلام، مصیبتها، محاصره، گرسنگی، آوارگی و نسل‌ کشی مقابله می ‌کنند و در برابر ذلت و تسلیم ایستادگی می ‌کنند. این مقاومت به گونه‌ ای است که گویی صرخه امام حسین (علیه السلام) را بازگو می ‌کنند و همچون او فریاد می ‌زنند: «والله لا أعطيكم بيدي إعطاء الذليل ولا أفرّ فرار العبيد وهيهات منا الذلة يأبى الله لنا ذلك ورسوله والمؤمنون وحجور طابت وحجور طهرت ونفوس أبيه وأنوف حمية من أن نؤثر طاعة اللئام على مصارع الكرام.»

ما از این منبر حسینی به ‌طور قلبی با آنها همصدا هستیم. لازم است که همه در کنار حق و دفاع از مظلومین و یاری مستضعفین بایستند و در برابر ظالمان و رژیم صهیونیستی غاصب موضع بی ‌طرفی نداشته باشند. و مهم است که از این مناسبت جهانی بزرگ (اربعین حسینی)، شجاعت و تحمل و صبر و استقامت را الهام بگیریم. مردم فلسطین نمایانگر روح قیام حسینی و ادامه آن در زمان حاضر هستند. ما در این مردم مظلوم که تحت حملات نسل ‌کشی از طریق قتل و آوارگی و گرسنگی و محرومیت قرار دارند، تجسم واقعی اراده امت اسلامی و انسانی و مدافع از مقدسات آن را می ‌بینیم. آنها نمونه‌ ای منحصر به فرد و قهرمانانه از تحمل و صبر هستند و هیچ عملی که نشان‌ دهنده نگرانی و از دست دادن صبر باشد، از آنها سر نزده است. این، ادامه طبیعی نهضت امام حسین (علیه‌السلام) در هر عصر و مکان است. این مقاومت حماسی مردم غزه و اراده فولادین این مردم مظلوم، همگان را شگفت ‌زده و مجذوب کرده است و پیروزی بزرگی برای مردم فلسطین پس از هفت دهه مبارزه و جهاد به ‌شمار می ‌رود.

تولیت آستان قدس حسینی افزود: از خداوند منان قبولی اعمال و قبولی نصرت شما به مردم مظلوم فلسطین را مسئلت داریم. و از شما می ‌خواهیم با همبستگی و همیاری با مردم مظلوم فلسطین، وجدان جهانی را به حرکت درآورید.

پیوست ها