مراسم خاکسپاری پیکرهای مطهر شهدای کربلا تاریخی ماندگار در حافظه اهالی کربلا

امروز شنبه مراسم عزاداری موکب قبیله بنی اسد و دیگر قبایل عراقی برای گرامیداشت یادبود خاکسپاری پیکرهای شهدای کربلا برگزار شد. 

برای آگاهی از تاریخ برگزاری این مراسم و چگونگی ممنوعیت آن در زمان رژیم بعث، وبسایت رسمی آستان قدس حسینی با آقای سعید زمیزم تاریخ نگار کربلایی گفتگویی داشته است: وی گفت: «تاریخ موکبهای عزای مربوط به روز خاکسپاری به اوایل قرن بیستم برمی‌گردد. در آن زمان،《سید جوده المحنه》که از شخصیتهای برجسته شهر کربلا بود و آرامگاهش در این شهر شناخته شده است، اقدام به تأسیس این مراسم کرد و قبایل موجود در کربلا را برای حضور در حرم امام حسین و برادر ایشان حضرت ابوالفضل العباس (علیهما السلام) به ‌صورت گروهی به‌سوی آن مکان دعوت کرد و عشیره بنی‌اسد پیشاپیش این کاروانها حرکت می‌کردند.

ایشان افزودند: این مراسم تا سال ۱۹۷۰ ادامه داشت و سپس تحت فشارهای رژیم بعثی به‌طور کامل متوقف شد.

پس از سقوط رژیم صدام در سال ۲۰۰۳، این موکبها دوباره به‌صورت گسترده‌تر با مشارکت تمامی قبایل عراقی، مراسم روز سیزدهم محرم الحرام را احیا کردند.

منابع تاریخی نقل کرده‌اند که کسانی که به حضرت امام زین‌العابدین (علیه السلام) در خاکسپاری پیکرهای مطهر شهدای کربلا کمک نمودند، قبیله بنی‌اسد بودند. حضرت امام زین‌العابدین (علیه السلام) از کوفه به کربلا آمدند و به خاکسپاری حضرت امام حسین (علیه السلام) و یاران ایشان اقدام نمودند و قبور را حفر نمودند و پیکرهای شریف را به خاک سپردند.

پیوست ها