موفقیت طرح خدمت رسانی آستان قدس حسینی در مراسم عاشورا

آستان قدس حسینی از موفقیت طرح امنیتی، خدمت رسانی و پزشکی خود در مراسم عاشورا و به ویژه مراسم عزاداری دسته طویریج خبر داد و از تمامی کسانی که در این طرح همکاری داشتند، تقدیر و تشکر نمود.

در بیانیه رسمی آستان قدس حسینی آمده است: بدین وسیله آستان قدس حسینی موفقیت طرح برگزاری مراسم عاشورا به ویژه عزای «دسته طویریج» را اعلام می نماید.

در این بیانیه به این نکته اشاره شده است که آستان قدس حسینی طبق رهنمودهای شیخ عبدالمهدی کربلایی نماینده مرجعیت عالی و متولی شرعی آستان و حاج حسن العبایجی تولیت آستان قدس حسینی، امسال برنامه‌ای دقیق و جامع خود را از شب اول ماه محرم الحرام اجرا نموده است.

این برنامه شامل تدابیر خاصی برای برگزاری عزای دسته طویریج و مدیریت جمعیت میلیونی به‌منظور جلوگیری از ازدحام و ایجاد شرایط بحرانی، به‌ویژه در درجه حرارت بالا بوده است. برای این منظور، سه مسیر برای ورود عزاداران به صحن حسینی از طریق ورودیهای باب الزینبیه، باب القبله و باب الرجاء و چهار مسیر برای بابهای خروج عزاداران؛ باب السلام، باب الکرامه، باب الشهداء و باب قاضی الحاجات اختصاص داده شد. همچنین برای مدیریت بهتر جمعیت و جلوگیری از ازدحام از پیشرفته ترین دوربینهای مداربسته استفاده شد و برنامه دقیقی توسط کادر تخصصی آستان قدس حسینی و کارشناسان مدیریت جمعیت تهیه شده است.

همچنین در بیانیه آمده است که 《آستان قدس حسینی امسال بر افزایش اقدامات خدمت رسانی، به‌ویژه در بخش پزشکی، تمرکز داشته است. در این راستا، تعدادی از بیمارستانهای سیار با تجهیزات پزشکی مدرن و داروهای مورد نیاز راه‌اندازی شد و چهارده مرکز پزشکی و مرکز اورژانس برای خدمات‌رسانی به زائران مستقر شد. همچنین، کادر پزشکی متخصص و پزشکان افتخاری از داخل و خارج عراق و کادرهای پرستاری برای مواجهه با وضعیتهای اضطراری همکاری نموده اند که تعداد آنها بیش از نهصد نفر بود. علاوه بر این، ششصد امدادگر از مرکز پیشاهنگی الوارث وابسته به آستان قدس حسینی، خدمت رسانی به زائران را برعهده گرفتند.

در خصوص بخش امنیتی، در این بیانیه آمده است که آستان قدس حسینی علاوه بر تمامی نیروهای خود شش هزار خادم افتخاری را برای ارائه خدمات رسانی بهتر به زائران به کار گرفت. همچنین سیستهای نظارتی پیشرفته‌ای برای امنیت مراسم و تحلیل توزیع زائران و سیستمهای ویژه‌ای برای جلوگیری از پروازهای غیرمجاز و پهپادهای غیرمجاز به کار گرفته شد. همچنین خودروهای آتش‌نشانی و چهار تیم نجات شامل یک افسر و چهارده نفر پرسنل با دستگاه‌های اکسیژن برای مقابله با شرایط بحرانی از جمله خفگی به دلیل گرمای شدید و ازدحام در نظر گرفته شد.

در زمینه خدمات، بخشهای مختلف آستان قدس حسینی از جمله بخشهای فنی، ارتباطات، حفاظت، خدمات، مهمانسرا، ترابری، حفاظت، برنامه‌ریزی و پیگیری و بخشهای پشتیبانی مانند بخشهای پروژه‌های مهندسی و بخشهای فنی، با تمام توان خود برای ارائه بهترین خدمات به زائران به‌صورت شبانه روزی فعالیت نمودند.

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: آستان قدس حسینی با دولت مرکزی عراق و دولت محلی، سازمانهای خدماتی و نهادهای امنیتی مختلف هماهنگ بوده است‌.

از همه افرادی که در موفقیت مراسم زیارت نقش داشته‌اند، به ویژه از مواکب حسینی، مردم کربلا و زائران تشکر و قدردانی می نماید.

همچنین آستان قدس حسینی از رسانه‌هایی که به‌صورت شبانه‌روزی به پوشش مراسم عاشورایی اقدام نمودند و پیام این مراسم جاودانه را به اقصی نقاط جهان رساندند، قدردانی و تشکر می نماید.

پیوست ها