حقوق زنان در اسلام

از نظر دین مبین اسلام زنان و مردان از نظر حقيقت انسانى داراى يک منزلت بوده و فرزند دختر و پسر در جامعه اسلامی از نظر تغذیه، نگهداری و تربیت نزد خانواده یکسانند.دختران نیز مانند پسران ثمره زندگی و نور دیدگان والدین هستند، در کودکی محبوب دل والدین بوده و در جوانی از اهتمام بالایی برخوردارند و والدین آنها را از هرگونه آزار و اذیت ، خطرات و خیانت محافظت میکنند.دختران پس از ازدواج نیز در خانه همسر عزیز و مورد توجه بوده و برشوهر واجب است که همسر خود را اکرام و احسان کند ، نیازهای او را برآورده کند و هرگونه آزار یا خطرات احتمالی را از وی دور کند.دین مبین اسلام عمل زنا را از گناهان کبیره برشمرده و به شدت این عمل نادرست را نهی نموده است ، زیرا این عمل آسیب های جبران ناپذیری را به خانواده و جامعه وارد می کند. از جمله این آسیبها می توان به : اختلاط نسلها، ازبین رفتن حیاء و شرف مردم و پایمال شدن ارزش زنان اشاره نمود. عواقب سوء گناه زنا،علاوه بر انهدام شخصیت و ارزش زن، سبب سرافکندگی خانواده و بستگان او نیز میشود. یکی از عوارض این گناه بزرگ ، جنایتی است که در حق جنین ناشی از زنا روا داشته میشود . این فرزندان پس از تولد با حقارت و ذلت زندگی کرده و بدون هویت خواهند بود. دین مبین اسلام عمل زشت زنا را حرام به شدت از آن نهی کرده و در مقابل ازدواج شرعی را که مایه آرامش و آسایش است پیش روی افراد قرار داده است.از جمله اهتمامات دین اسلام به زنان قراردادن حق ارث به صورت عادلانه برای آنان می باشد، سهم الارث مادران ، همسران ، دختران ، خواهران و دیگر اعضای خانواده هر کدام جداگانه مشخص شده است.زنان نیمی از جامعه را تشکیل داده و تربیت نیمه دوم جامعه هم بر عهده مادران ، خواهران ، همسران و دختران می باشد، چرا که زنان مصدر مهربانی و عطوفت میباشند. پس چنانچه زنان جامعه پاک و صالح باشند، تمامی جامعه پاک و درستکار تربیت خواهند شد.خداوند متعال زنان را برای آرامش همسرانشان قرار داده و بین آنها الفت و علاقه و رحمت بوجود آورده است. همچنین خداوند در قرآن کریم مادر را مورد تکریم قرار داده و مسلمانان را به مهربانی و نیکی به او سفارش کرده است.همچنین در قرآن کریم سوره ای با نام (سوره نساء) آمده و خداوند در این سوره درباره عدالت و رحمت با مستضعفین و زنان سخن گفته است. خداوند متعال احترام به مادر را یکی از دلایل اصلی ورود به بهشت قرار داده است و اطاعت از والدین را بعد از اطاعت خداوند مقرر نموده است..خداوند در قرآن کریم می فرمایند: (وَقَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا) "و پروردگارت فرمان داده: جز او را نپرستيد و به پدر و مادر نيكى كنيد"و در آیه دیگری آمده است: (أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ) " براى من و براى پدر و مادرت شكر بجا آور"مقام مادر نزد خداوند متعال بسیار عظیم است وشایسته است که مادر را مورد اهتمام و تقدیر ویژه قرار دهیم. شخصی از پیامبر اکرم پرسید: چه کسی از اطرافیانم بیشترین حق را بر من دارد؟ پیامبر فرمودند: (مادرت)، عرض کرد: دیگر چه کسی؟ پیامبر فرمودند (مادرت) ، بازهم عرض کرد دیگر چه کسی؟ پیامبر فرمودند: (مادرت)، مرتبه چهارم پرسید: دیگر چه کسی؟ حضرت فرمودند (پدرت) .حقوق زن در اسلام محفوظ است. اجازه و رضایت دختران در هنگام ازدواج لازم و ضروری است. در حدیث شریف از پیامبر اکرم (صل الله علیه وآله وسلم) آمده است: (ولا تنكح البكر حتى تستأذن) "دوشيزه را پيش از كسب اجازه عقد نمیکنند" ازدواج دختران تنها با اجازه و رضایت ایشان صحیح است.حقوق زنان در اسلام :1- برابری در انسانیت: پس از اینکه در زمان جاهلیت به زنان به چشم حقارت مانند جسم بدون روح نگاه می کردند، اسلام به او کرامت بخشید. (يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً) . " اى مردم، از (مخالفت) پروردگارتان بپرهيزيد، همان كسى كه همه شما را از يک انسان آفريد; و همسر او را (نيز) از جنس او خلق كرد; و از آن دو، مردان و زنان فراوانى (در روى زمين) منتشر ساخت".2- آزادی در معاملات: آزادی در خرید و فروش و دیگر امور اقتصادی و حتی در ازدواج از حقوق زنان است. این معاملات در زندگی انسان ها نقش مهمی دارد، زن در قبول یا رد معاملات آزاد است، پدر و ولی او حق ندارند زن را به ازدواجی که مایل نیست اجبار کند. همانطور که پیامبر اکرم (صل الله علیه وآله وسلم) می فرماید: (لا تنكح الأيم حتى تستأمر، ولا تنكح البكر حتى تستأذن). "‌زن بيوه را عقد نمیکنند تا اين كه از او اجازه ‌گرفته شود، دوشيزه را نيز پيش از كسب اجازه عقد نمی کنند"از عبدالله بن بریده روایت است : دختری خدمت پیامبر اکرم (صل الله علیه وآله وسلم) آمد و گفت: پدرم برای ادای دینی که برعهده اش بود مرا به ازدواج برادر زاده اش درآورده است، پیامبر تصمیم نهایی را به او (دختر) سپرد. آن زن گفت من به کار پدرم رضایت دادم ولی خواستم دیگر زنان نیز بدانند که پدران حق انجام چنین کاری را با آنان ندارند.3- حق تحصیل و کسب علم : پیامبر خدا دستور به آموزش زنان دادند و فرمودند این حق زنان است. ایشان فرمودند: (من ابتلى من البنات بشيء فأحسن اليهن كن له سترا من النار) "هر کس صاحب دخترانی شود و با آنها به نیکی رفتار کند آنها مانع عذاب جهنم وی خواهند بود " . آموزش و تعلیم نیز جزئی از نیکی به آنان است.4- حق تملک : قرآن کریم در اینباره صریحا می فرماید: (لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ). " مردان نصيبى از آنچه به دست مى‏آورند دارند، و زنان نيز نصيبى دارند."5- حق الارث: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: (لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ نَصِيبًا مَفْرُوضًا) " براى مردان، از آنچه پدر و مادر و خويشاوندان از خود بر جاى مى‏گذارند، سهمى است; و براى زنان نيز، از آنچه پدر و مادر و خويشاوندان مى‏گذارند، سهمى; خواه آن مال، كم باشد يا زياد; اين سهمى است تعيين شده و پرداختنى."6- حق اشتغال: زنان در اسلام با در نظر گرفتن شرایط ذیل حق اشتغال دارند- کار باید بر اساس قدرت جسمانی زن انتخاب شود، همانند تدریس و حرفه و شغلهای مخصوص بانوان، اسلام کارهایی که توسط مردان انجام می شود و در توان بانوان نیست را برایشان منع کرده است.- نباید در محیط های مختلط کار کنند، چون اشتغال در این اماکن سبب ایجاد شبهه می شود.- کار زن نباید با وظیفه اصلی اش که (خانه داری و مادری) است، تعارض داشته باشد