دانشنامه مساجد و حسینیه های کربلا منتشر می شود

مرکز تحقیقات و پژوهش های کربلا تابعه آستان قدس حسینی در حال جمع آوری اطلاعات میدانی در مورد حسینیه ها و مساجد شهر کربلا است تا دانشنامه ای در این زمینه تالیف کرده و آن را به دانشنامه بزرگ زیارت اربعین ضمیمه کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس حسینی؛ مرکز تحقیقات و پژوهش های کربلا پس از دو ماه کار مستمر اولین مرحله سرشماری مساجد و حسینیه های مرکز شهر کربلا را به اتمام رسانید.

مسئول مرکز تحقیقات اظهار داشت: تاکنون حدود 205 مسجد و حسینیه در مرکز شهر کربلا ثبت گردیده و معروف ترین این مساجد، مسجد "شیخ عاملی" در خیایان السدرة، مسجد "آسیا خانم" در العباسیه شرقی، مسجد "کبیس" در منطقه باب الطاق، مسجد "ماهی کلیب" در باب النجف و مسجد "الترک" در عباسیه غربی هستند و اما معروف ترین حسینیه ها نیز حسینیه "اهالی المسیب" و حسینیه "طوزخورماتو" و حسینیه "الدهالیک" هستند.

وی افزود: این اقدام در راستای شناسایی و مستند سازی و ثبت اطلاعات بیشتر درباره مساجد و حسینیه های قدیمی کربلا صورت می گیرد، چون بیشتر این اماکن در حال نابودی یا تغییر بنا قرار دارند .

مرکز پژوهشی کربلا همچنین بنا دارد نتیجه این تحقیقات را که دوسال مستمر ادامه خواهد داشت در سه جلد کتاب منتشر کند.

در این زمینه در ماه آوریل گذشته اداره اوقاف شیعه کربلا اسنادی را در مورد حسینیه ها و مساجد کربلا در اختیار این مرکز قرار داد تا دانشنامه ای در این زمینه تهیه و تنظیم کند و مرکز کربلا نیز چند ماه بعد، تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کرد تا دانشنامه ای در این زمینه تالیف کند و آن را به دانشنامه زیارت اربعین ضمیمه نماید.

پیوست ها