برگزاری بزرگترین مراسم عزاداری جهان در روز شهادت حضرت سید الشهدا(علیه السلام) در کربلای معلی

میلیونها تن از دلدادگان حضرت امام حسین و اهل بیت مطهر ایشان(علیهم السلام) روز پنجشنبه در بزرگترین مراسم عزاداری و میلیونی جهان، مراسم عزاداری دسته طویریج، در میان تدابیر امنیتی و خدماتی گسترده شرکت کردند.

دسته طویریج نمایانگر یکی از بزرگترین تجمعهای بشری در سراسر جهان است که هرسال ظهر روز دهم ماه محرم به منظور گرامیداشت مراسم شهادت حضرت امام حسین(عليه السلام)؛ خانواده و جمعی از یاران ایشان در واقعه عاشورای سال 61 ه به عزاداری می‌پردازد.

طی این مراسم، عزاداران دسته دسته بعد از اقامه نماز ظهر و عصر از منطقه قنطرة السلام واقع در شرق مركز شهر کربلا به سمت حرم مطهر حضرت امام حسین(علیه السلام)حرکت می کنند و ندای«يا حسين يا حسين» و«لبيك ياحسين» را در لبیک گویی به ندای «الا من ناصر ينصرنا» حضرت امام حسین(عليه السلام)  سر دادند که در روز دهم محرم زمانی که در میدان جنگ تنها مانده بود، فریاد زد. سعيد رشيد زميزم، مورخ کربلایی به سایت رسمی آستان می‌گوید: تاریخ تاسیس این عزاداری در یکی از روایات سال 1855ميلادی و در روایت دیگری سال 1872ميلادی ذکر شده است و عمر این دسته عزاداری نزدیک به 160 سال است.

این مراسم از مجلس سوگواری که در خانه سید صالح القزوینی-از خانواده معروف اهل علم – آغاز شد که در روز دهم در منزلش واقع در شهرستان طویریج مقتل می‌خواند و عزاداران در آنجا حاضر می‌شدند.

گفته می‌شود، در یکی از سالها پس از آنکه سيد القزوينی(رحمه الله) مقتل  خوانی می‌کرد، زمانی که به مصیبت شهادت امام حسین(عليه السلام) رسید مردم به گریه و ناله افتادند. بطوری که شیونها خارج از اراده همگان بود. در همان حین، عزاداران از سید خواستند که آنها را به حرم سید الشهدا ببرد وی نیز پذیرفت. پس سوار بر اسبش شد و پیشاپیش آنها در مسیرشان به سمت ضریح شریف حرکت کرد. هنگامی که نزدیک حرم مطهر امام حسین(عليه السلام) شدند، فریادهایی را در  پوزش طلبی از عدم حضور برای یاری امام هنگام طلب یاری«الا من ناصر ینصرنا» در کربلا سر دادند. این مراسم تا سال 1990 ادامه داشت. اما پس ازانتفاضه مبارک شعبانیه ، در سال 1991 رژیم بعث برپایی آن را ممنوع کرد. اما مردم برای برگزاری این مراسم پافشاری کردند و این امر سرویس‌های امنیتی صدام را وادار به بازداشت‌ و اعدام شرکت کنندگان در مراسم نمود. برپایی این مراسم بعد از سقوط رژیم صدام در سال 2003 از سرگرفته شد و روز به روز گسترش یافت تا به شکلی که امروز می‌بینیم در آمده است.

پیوست ها