اسکن هفتصد و پنجاه نسخه خطی نادر و منحصر به فرد در مرکز تصویر برداری نسخ خطی آستان مقدس حضرت عباس (علیه السلام)

مرکز اسکن و فهرست نویسی قسمت امور فکری و فرهنگی آستان مقدس حضرت عباس (علیه السلام) مراحل اسکن نسخ خطی کتابخانه آیت الله حکیم در نجف اشرف را به اتمام رساند. این اقدام در قالب برنامه حرم مطهر برای احیای میراث اسلامی و میراث اهل بیت (علیهم السلام) و فراهم نمودن فرصت استفاده اندیشمندان و محققان از این نسخ ارزشمند و نادر صورت گرفته است.

صلاح مهدی عبدالوهاب مدیریت مرکز اسکن و فهرست نویسی نسخ خطی آستان مقدس حضرت عباس (علیه السلام) در گفتگو با خبرنگار شبکه جهانی الکفیل گفت: پس از توافق با رئیس هیات امنای کتابخانه آیت الله حکیم، هفتصد و پنجاه نسخه خطی موجود در این کتابخانه اسکن و به آرشیو کتابخانه حرم مطهر اضافه گردید.

وی افزود : با احتساب هفتصد و پنجاه نسخه خطی اسکن شده از کتابخانه آیت الله حکیم، اکنون کتابخانه حرم مطهر بیش از سیصد هزار نسخه خطی از گوشه و کنار جهان در اختیار دارد. وی به توافق برای تبدیل میکروفیلمهای موجود در این کتابخانه به فرمت دیجیتال با بهره گیری از تکنولوژی موجود در حرم مطهر خبر داد و گفت: این مرکز تعداد دویست و پنجاه عدد میکروفیلم از نسخ خطی قدیمی و ارزشمند در اختیار دارد که هر میکروفیلم تقریبا دربرگیرنده چهار الی پنج جلد کتاب قدیمی می باشد.

وی در ادامه کتابخانه حکیم را با داشتن کتب ارزشمند و نفیس خطی علاوه بردویست و پنجاه میکرو فیلم در برگیرنده هفتصد نسخه نادر خطی (که از کتابخانه دار المخطوطات العربیه در مصر تهیه شده ) از کتابخانه های مهم، قدیمی و تاریخ ساز در شهر نجف توصیف نمود و گفت: این کتابها توسط کمیته ای که از سوی مرحوم آیت الله العظمی سید محسن حکیم تشکیل گردیده بود، جمع آوری و به این کتابخانه منتقل شده است.

پیوست ها