برادران و خواهران؛ می خواهم در مورد سخن امام حسین (علیه السلام) هنگامیکه در مدینه از او بیعت خواستند صحبت کنم. امام حسین علیه السلام پس از گفتگوی طولانی که بین ایشان و ولید صورت گرفت این جمله را بیان نمودند: (ومثلي لا يبايع مثله؛ همانند من با همانند او بیعت نمی کند)، سپس حدیث دیگری را فرمودند. گاهی امام حسین (علیه السلام) می فرماید که (من با او بیعت نمی کنم) این بدان معناست که امام حسین علیه السلام با فلان شخص بیعت نمی کند، این سخن واضح است که این مساله بین امام حسین و شخص مقابل است. و گاهی امام حسین علیه السلام می فرمایند (همانند من با همانند او بیعت نمی کند) ایشان به شکل کلی و عام اشاره کرده اند و این سخن شامل زمان حال و آینده است. امام (علیه السلام) در این جمله خود دو خط (منش) متوازی که با هم توافقی نخواهند داشت را نمایان کردند. خط و منش کسانی که مثل ایشان هستند و راه ایشان را می پیمایند و خط و منش دیگر که همان راه شخص مقابل و مورد خطاب امام است. این شعار امام حسین علیه السلام روش واضحی را در برخورد با شخص مقابل بیان می نماید، مثل من با مثل تو در هر شرایطی بیعت نمی کند. دقت کنید که راه و منش امام حسین علیه السلام و یزید با هم متضاد هستند و هرگز به هم نمی رسند. امام حسین (علیه السلام) می خواستند این را بیان کنند که این دو راه و منش هرگز با هم توافقی نخواهند داشت و بیعتی صورت نخواهد گرفت، حتی اگر به ریختن خون ایشان باشد. وقتی این قضیه را با دقت مطالعه نماییم، می بینیم که نتیجه اش شهادت در کربلا بوده است. امام علیه السلام راه و منش خود را بر زندگی در این دنیا مقدم می دارد، همانند من با همانند او بیعت نمی کند. یعنی این دو راه و منش برای هیچوقت با هم توافقی نخواهند داشت، زیرا خط و منش امام حسین علیه السلام اصلاح است و خط و منش شخص مقابل فساد است و این دو هرگز با هم جمع نخواهند شد. خط امام حسین علیه السلام آشکار و مستقیم و خط شخص دوم خطی منحرف است، راه و منش امام حسین علیه السلام امانت داری و راه و منش شخص مقابل خیانت است، چگونه ممکن است این دو خط (راه و منش) به هم برسند؟ در مورد امانت داری سخنی از امام سجاد (علیه السلام) است. من در مورد راه و منش صحبت می کنم. امام سجاد (علیه السلام) فرمودند: اگر شخصی که پدرم ابی عبدالله الحسین (علیه السلام) را به شهادت رساند، شمشیری که با آن پدرم را به شهادت رساند را پیش من به امانت بگذارد، من آن را به صاحبش باز می گردانم. امام علی (علیه السلام) هنگامیکه بر رود آب تسلط یافت، گفت بگذارید آنان هم آب بخورند، به ایشان گفتند که اینان دشمنان ما هستند، امام علی (علیه السلام) در پاسخ فرمودند که بگذارید از آب بخورند که راه و منش من با آنان متفاوت است. حر با هزار نیرو در کربلا راه را بر امام حسین (علیه السلام) می بندد، امام علیه السلام می گویند که به آنان آب دهید، اصحاب گفتند که اینها ما را در راه آزار دادند، امام در پاسخ می فرماید که به آنان آب دهید. راه و منش امام، راه استقامت، امانت داری، عدالت و رحمت است. دشمنان هنگامی که بر رود آب تسلط یافتند، آب را از خانواده، کودکان و زنان منع کردند، این هم راه و منش آنان است، چگونه این دو راه و منش به هم برسند و توافق داشته باشند؟ امام حسین علیه السلام امانتداری، پاکی و صدق را به ما می آموزند و طرف مقابل ایشان (دشمن ایشان) سرقت و غصب می کند، این دو چگونه با هم توافق داشته باشند و در کنار هم قرار گیرند؟ امام (علیه السلام) نهایت عدالت است، چگونه ممکن است که به کسی ظلم کند؟ همه چیز را بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) عرضه می کردند که از دعوت مردم به خدا دست بکشد. شما در کعبه به بت ها سجده می کنید، و من به توحید و یگانگی خداوند دعوت می کنم و این دو با هم در یک مکان جمع نمی شوند. امام علی، سید الشهداء امام حسین، امام سجاد، امام صادق و امام رضا (علیهم السلام) همگی سختیهای زیادی را متحمل شدند و رویکردهایی را در مقابل ظالمان و عدم توافق با ظالمان داشته اند. (همانند من با همانند او بیعت نمی کند) یک شعار نیست، این راه و منش است، انسان هنگامی که مصداقیت و صداقت داشته باشد و صاحب حق باشد، گام به گام به سید الشهداء (علیه السلام) نزدیک تر می شود. برادرانم، در تمامی زمانها و مکانها این دو راه و منش موجود هستند، اینها امتداد دو راه و منش حق و باطل، خیر و شر هستند. خیر و نیکی هیچگاه تسلیم باطل نمی گردد، هر چند باطل قویتر باشد، و نیروهای بیشتری داشته باشد، لیکن حق هیچگاه تسلیم نمی شود.از خداوند منان مسئلت داریم که به حق آن کسی که در جوار مضجع شریف ایشان هستیم، کسی که این سخن را به زبان آورد (ومثلی لا یبایع مثله) از کسانی باشیم که در راه و منش ایشان قدم بر می داریم و ما را از راه ظالمان و منافقان و حاسدان و حیله گران و تمامی راههای انحراف دور نماید. نسأله تعالى التوفيق لما يُحب ويرضى و أرانا الله تعالى كل خير والحمد لله رب العالمين وصلى الله على محمد وآله الطيبين الطاهرين..
اترك تعليق