آموزش رایگان نابینایان توسط موسسه امام حسین علیه السلام

موسسه نابینایان و كم بينايان امام حسین (ع) وابسته به مرکز فعالیت‌های آستان قدس حسینی در نوع خود اولین موسسه در سطح استان کربلاست که موفق شد این قشر جامعه را از انزوا بیرون آورده و آنها را برای دستیابی به جایگاهی علمی در آینده بدون هیچ مشکلی آماده کند.

سامی جواد، مدیر این موسسه در گفت‌وگو با سایت رسمی آستان قدس حسینی اظهار داشت: ایده افتتاح این موسسه در پی درخواست یکی از کودکان نابینا از شیخ عبد المهدی الکربلائی، متولی شرعی آستان قدس حسینی برای داشتن مدرسه‌ای همانند هم‌سن و سال‌های بینایش، به ذهن رسید.

جواد گفت: موسسه ما دانش آموزان نابینا را برخلاف موسسه‌های خصوصی رایگان می‌پذیرد و از سوی نهادهای دولتی مربوطه مانند وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت آموزش و پرورش و مرکز بهداشت استان کربلای مقدس نیز به رسمیت شناخته می‌شود.

مدیر موسسه نابینایان و کم بینایان امام حسین (ع) افزود: برخی مواد درسی به خط بریل برگردانده شده‌اند و اکنون در موسسه یک چاپخانه ویژه نابینایان وجود دارد که در آنجا حروف خط بریل چاپ می‌شوند و در نوع خود اولین چاپخانه خط بریل در عراق محسوب می‌شود.

عامر هاشم، معاون مدیر این موسسه نیز اظهار داشت: موسسه ما به دلیل آموزش رایگان و نوین جهانی با خط بریل ویژه نابینایان و نیز آموزش با استفاده از نرم‌افزار سخنگو، آموزش راه رفتن با عصای سفید و برخی صنایع دستی، در شهر مقدس کربلا عنوان اول را داراست.

هاشم تاکید کرد: کادر حاضر در موسسه، کمیته‌ای را برای تعیین شیوه کاری کامل و اختصاصی این گروه تشکیل دادند و ما توانستیم در مورد موضوعات درسی که شخص نابینا می‌تواند از آنها استفاده کرده و آنها را یاد بگیرد و موضوعات درسی که یادگیری آنها برایش دشوار است، به توافق نظر برسیم.

پیوست ها