برکندن و جا به جایی نخلهای واقع در خیابان باب القبله امام حسین (علیه السّلام) به دلیل پیشروی پروژه صحن عقیله بنی هاشم

کادر مهندسی آستان قدس حسینی عملیات کندن نخلهای مقابل باب قبله مرقد مطهر امام حسین (ع) را در حالی آغاز کردند که سوالات بسیاری در ذهن ساکنان این منطقه در این خصوص وجود دارد به ویژه که تاریخ کاشت این درختان به بیش از دو دهه قبل باز می‌گردد.

بخش پروژه‌ های مهندسی و فنی آستان مقدس حسینی علت کندن درختان نخل از این منطقه را صرفا به دلایل زیست محیطی اعلام کرد. این درختان از قدیمی ‌ترین نخلهای موجود در نزدیکی صحن شریف امام حسین (علیه السّلام) هستند که تاریخ کاشت آنها به سه دهه پیش باز ‌می‌گردد.

مهندس عباس البیاتی، مشاور این پروژه گفت: علت اصلی کندن این نخلها محافظت از آنها در برابر خطر مسمومیت در پی استفاده از ماده سمی «بنتونیت» در ساخت دیوار صحن عقیله در عمق چند متری زمین است که از سمت راست خیابان باب القبله امام حسین (علیه السّلام) عبور خواهد کرد.

آستان مقدس حسینی با مشارکت سازمان بازسازی عتبات عالیات  ایران در حال اجرای طرح ساخت صحن عقیله در مساحتی بالغ بر پنجاه هزار متر مربع است. این طرح شامل ساخت بناهای چند منظوره در چهار طبقه می باشد و در ضمن تونلی از باب القبله به سمت خیابان شهداء کشیده خواهد شد و البته راهکارهایی برای رفت ‌و‌ آمد خودروهای خدماتی و آمبولانسها در اطراف صحن شریف به ویژه در ایام زیارتهای میلیونی در نظر گرفته شده است.

مهندس البیاتی با اشاره به اینکه نخلهای یاد شده برای حفاظت به نخلستان فدک متعلق به آستان مقدس حسینی منتقل می ‌شوند؛‌ گفت: پروژه دیوار صحن عقیله شامل سمت چپ و وسط خیابان نمی‌شود اما ماده بنتونیت سمی است از فاصله چند متری نیز بر درختان اطراف تاثیر می‌گذارد.

مشاور این پروژه در ادامه درباره فعالیتهایی که در حال حاضر در صحن عقیله در دست انجام هستند،‌ اظهار داشت:‌ فعالیتها در راستای ساخت تونلی به سمت خیابان باب القبله امام حسین (علیه السّلام) ادامه دارد.

طرح ویژه صحن العقیله شامل مهمانسرای زائران،‌ یک ساختمان جدید و بزرگ برای مقام تل زینبیه (سلام الله علیها)‌ کتابخانه ‌ای دو طبقه، یک موزه و بازار سنتی است.

پیوست ها