نمايندگان عتبات مقدسه عراق در اسلام آباد پاکستان حضور یافتند

چهارمین هفته فرهنگی عتبات مقدسه عراق به همت آستان قدس حسینی و مشارکت آستان های مقدس علوی، عسکری و عباسی در اسلام آباد پاکستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس حسینی؛ چهارمین هفته فرهنگی عتبات مقدسه عراق با تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم و قرائت پیام متولی شرعی حرم مطهر امام حسین (ع) توسط نماینده وی آغاز  شد.

شیخ عبدالمهدی کربلایی در این پیام با ذکر آیه 103 آل عمران (وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا، برادری را از بزرگترین معجزات اجتماعی عنوان کرد که خداوند منان آن را برای انسان ها قرار داده و گفت: در قرآن کریم بسیار بر این نعمت و معجزه اجتماعی اشاره شده است. خداوند متعال در قرآن کریم می فرمایند: (هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ * وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مَّا أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ)".

وی افزوده است: خداوند متعال در قرآن کریم از برادری و محبت بعنوان غریزه ای نام برده که در فطرت انسان ها متمرکز شده و نعمت برادری و محبت از جمله نعمت هایی است که خداوند متعال بر ما ارزانی داشته است و این نعمت الهی در فطرت باقی مانده و هرچند فکر و اعتقادات تغییر کند و زمان بگذرد این نعمت تغییر نکرده و از بین نمی رود، زیرا آیات قرآنی که بر برادری تاکید می کند مقید بر زمان و اعتقادات نشده اند.

وی در ادامه تاکید کرده است: اعتقادات و افکار و اختلاف نظرات نعمت برادری را از فطرت انسان خارج نمی کند، لذا برخی اوقات برخی از انسان ها از فطرت منحرف می شوند و در این زمان لازم است که به قرآن کریم مراجعه نمایند تا به فطرت خود که بر برادری و محبت بنا گشته، بازگردند.

شیخ عبدالمهدی کربلایی بیان کرده است: اختلافات بین بنی آدم برادری را از بین نمی برد و این موضوعی است که امام علی (ع) در وصیتش به والی خود مالک اشتر تاکید کرده و فرموده: ...الناس صنفان: إمّا أخٌ لك في الدين أو نظيرٌ لك في الخلق)، و این پیامی واضح به طائفه های مختلف ملت پاکستان است که به قرآن کریم تمسک بجویند و هر چند اختلافات زیاد باشد بایستی از تفرقه دوری کنند. خداوند متعال با بیان آیه  (لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ)، می فرمایند: اعتقادات با قدرت، قتل و‌ خون و به اجبار تحمیل نمی گردند بلکه با فکر و دلیل و علم باید همراه باشند.

وی با ذکر موضع گیری های مرجعیت دینی اعلی حضرت آیت الله سید علی سیستانی (دام ظله) ایشان را نمونه ای در برخوردهای انسانی و برادری و همزیستی مسالمت آمیز معرفی کرد و اظهار داشت: اینگونه موضع گیری های مرجعیت دینی می تواند بعنوان بهترین الگو و پیام به جهانیان باشد، و مرجعیت دینی اعلی در مقابل تمامی توطئه هایی که بر از هم گسیختگی ملت عراق تلاش می کرده، ایستادند.

وی در ادامه افزوده است: مرجعیت دینی اعلی در نجف اشرف نقش بزرگی را در ایجاد همبستگی و محبت بین مسلمانان داشته اند، و نه تنها بین مذاهب مختلف اسلامی بلکه حتی بین غیر مسلمانان نیز این نقش را  داشته اند و این امر برای تمامی جهانیان آشکار شده است و بسیاری از سازمان های بین المللی ایشان را بعنوان نمونه ای در ایجاد ثبات و محبت معرفی کرده اند و با توصیه ها و توجیهات مرجعیت دینی اعلی، دفتر ایشان مساعدت های زیادی را به آوارگان استان های الانبار و کرکوک و الموصل در عراق داشته اند.

متولی شرعی حرم مطهر امام حسین(ع) در بخش دیگری از پیام خود بیان کرده است:  آستان های مقدسه در کشور عراق نیز پس از واژگونی رژیم بعثی بازهم نورشان تمامی عالم را روشن نمود و در تمامی بخش های فرهنگی و عمرانی و خدماتی زبانزد گشته اند. عتبات مقدسه نقش بسزایی را در ایجاد زندگی مسالمت آمیز داشته اند و برگزاری همایش ها و نشست های این آستان ها محبت و نزدیکی و وحدت را بین مردم بوجود آورده و در مشکلات اجتماعی پیش آمده هیئت هایی را جهت حل مشکلات اعزام نموده است و مشکلات بسیاری را حل کرده اند و همچنین در زمینه های دیگر نیز فعالیت های بسیاری را در ایجاد محبت برادری داشته اند.

وی در پایان پیام  به رشادت، ایثارگری و فداکاری های نیروهای الحشد الشعبی (نیروهای مردمی داوطلب جنگ با تکفیری های داعشی) اشاره و عنوان کرده است: نیروهای الحشد الشعبی زیباترین آرمان های گذشت و برادری را ترسیم کرده اند ، آنها با یک دست با دشمنان اسلام می جنگند و با دستی دیگر خانواده های مناطق جنگ زده را به مناطق امن راهنمایی و منتقل می نمایند، بله این جوانمردان به امام حسین و حضرت عباس (عليهما السلام) که تاریخ نمونه برادری همانند آنها را به چشم ندیده، اقتدا نموده اند.

پیوست ها