خطبه دوم نماز جمعه کربلا به امامت سید احمد الصافی در تاریخ هشتم محرم 1439 هجری برابر هفتم مهر 1396 هجری شمسی

برادران و خواهرانم می‌ خواهم مساله‌ ای در ارتباط با شرایط اخیر کشور به خدمت شما عرض کنم:

مردم صبور عراق تازه ازمحنت تروریسم داعشی بیرون آمده وبه لطف فداکاری‌ های نیروهای دلاور عراقی درحال عبوراز آن هستند که متأسفانه با محنت جدیدی مبنی بر تلاش برخی برای تجزیه کشور و جدا کردن شمال عراق با هدف تشکیل کشوری مستقل مواجه شدند، از همان روزهای اول با وجود تمامی تلاش‌ هایی که در راستای منصرف کردن برادرانمان در اقلیم کردستان از قدم گذاشتن در این مسیر انجام شد، اما این امر صورت گرفت.

مرجعیت دینی اعلی که همواره بر لزوم حفظ وحدت میان مردم عراق و تمامیت ارضی آن تأکید کرده و برای مقابله با طایفه ‌گرایی و قومی‌ گرایی و برقراری عدالت میان همه گروه‌های عراقی تلاش زیادی کرده، از تمامی گروهها می خواهد به قانون اساسی عراق پایبند بوده و برای حل اختلافاتی که میان دولت مرکزی و دولت اربیل به وجود می آیند به احکام قانون اساسی کشور مراجعه نمایند.

مرجعیت عالی قدر عراق نسبت به اتخاذ اقدامات یک جانبه در مورد تقسیم و جدایی و تلاش برای محقق کردن آن هشدار می دهد، چنین اقداماتی پیامدهای داخلی و خارجی و نیز عواقب وخیمی دارد که در درجه اول زندگی شهروندان عزیز کرد ما را به خطر می اندازد و چه بسا خدای ناکرده پیامدی بدتر از این داشته باشد، همچنین این مساله زمینه را برای مداخله بسیاری از طرف های منطقه ‌ای و بین ‌المللی در امور عراق برای اجرای دستورکارها و منافعشان فراهم خواهد کرد.

ما از سر محبت و تاکید بسیار برای حفظ منافع همه گروه های مردم عراق از برادران مسئول در اقلیم کردستان عراق می خواهیم که در حل مسایل مورد اختلاف با دولت مرکزی به قانون اساسی مراجعه کنند.

همچنین از دولت عراق و گروه‌های سیاسی پارلمان می خواهیم در تمامی تصمیمات و اقداماتشان حقوق برادران کرد که در قانون اساسی آمده است را رعایت کرده و آنها را زیر پا نگذارند.

ما به شهروندان گرامی توصیه می کنیم که اجازه ندهند تحولات سیاسی اخیر تأثیرمنفی بر روابط مستحکم میان اعراب، ترکمان ها، کردها ودیگر گروه‌ های عراقی بگذارند بلکه باید ارتباطات میان ‌آنها افزایش یافته و ازهراقدامی که به همبستگی ملی میان گروه‌های عراقی لطمه می زند، خودداری شود.

از خداوند متعال می خواهیم که دست همگی ما را بگیرد و به سوی خیر و صلاح هدایت کند که او شنونده و اجابت کننده دعا است. خدایا گناهان ما را ببخش و بدی‌ ها را از ما دور کن. و تمامی مردان و زنان مومن را بیامرز و سپاس مخصوص الله پروردگار دو جهان است و خداوندا درود فرست بر محمد و خاندان پاک و مطهرش.

پیوست ها