خطبه دوم نماز جمعه کربلا به امامت شیخ عبدالمهدی الکربلائی در تاریخ 16 شوال 1439 هجری برابر هشتم تیر 1397 شمسی

مساله اول: ما و همه مردم عراق با نهایت تأسف و تأثر خبر ربودن و به شهادت رساندن تعدادی از برادران مشغول در نیروهای امنیتی و پلیس عراق توسط گروهکهای تروریستی داعش را شنیدیم و این عملیات جنایتکارانه را محکوم می نماییم.

به همین مناسبت صمیمانه ترین تسلیتها و خالصانه ترین همدردی خود را به خانواده های این شهدای عزیز به ویژه پدران، مادران، همسران و فرزندان آنها که درخواستهای آنان از مسئولان مربوطه برای رسیدگی سریع جهت نجات جان پدرانشان بی فایده بود، عرضه می داریم و از خداوند تعالی می خواهیم این شهدای بزرگوار را غرق در رحمت واسع خود کند و به خانواده های آنها شکیبایی و صبر جمیل عطا نماید.

اینکه گروهکهای داعش شهروندان عراقی از استانها و مذاهب مختلف را هدف قرار می دهد و اكنون نیز شهروندانی از استانهای کربلای معلی و الانبار را به شهادت رسانده اند، بار دیگر نشان داد که تروریستهای داعش دشمن تمامی مردم عراق از هر گروه و تشکلی هستند و آنها در جنایات و تجاوزات خود تفاوتی میان عراقیها قائل نیستند و این امر نیازمند آن است که تلاش تمامی عراقیها در گروه ها و گرایشهای مختلف برای نابودی کامل این گروهکهای جنایتکار و مقابله با تفکرات گمراه و انحرافی آنها که بر آدم ربایی، اسارت، سر بریدن و دیگر جنایات وحشیانه متکی است، افزایش یابند.

پیشتر نیز ما هشدار داده بودیم که جنگ با گروهکهای داعش تمام نشده است هر چند که قدرتشان از دست رفته و دولت خیالیشان از بین رفته است اما هنوز گروه هایی از آنها گاهی در مناطق مختلف ظاهر شده و دوباره مخفی می شوند، آنها شهروندان را ترسانده، به آنها تعرض کرده و آنها را مورد آزار و اذیت قرار می دهند، درست نیست ما از این مساله چشم پوشی کنیم و به جای فراهم کردن زمینه ها برای نابودی تروریستها، ایجاد امنیت و حمایت شهروندان در مناطق و استانهای مختلف، سرگرم نتایج انتخابات، ایجاد ائتلافها و دعوا بر سر پستها و جایگاه ها شویم.

پاسخ درست و مناسب به جنایات ربایش و قتل شش شهروند، افزایش تلاشهای اطلاعاتی و نظامی برای تعقیب تروریستها در مکانهای اختفایشان، پاکسازی این مناطق طبق نقشه های بررسی شده، بازداشت عاملان این عملیاتهای تروریستی و تحویل آنها به دستگاه عدالت است. همچنین حفاظت از حقوق غیرنظامیان و جلوگیری از بدرفتاری با آنها و یا در معرض خطر قرار گرفتن آنها در مناطقی که عملیاتهای امنیتی و نظامی در حال اجراست، ضرورت دارد.

به همین مناسبت می خواهم بار دیگر از تلاشها و فداکاریهای عزیزان ما در دستگاه های مختلف امنیتی تشکر و قدردانی کنم، این مجموعه از فرزندان این سرزمین که جان و خون خود را برای دفاع از آن و اعتبار و مقدسات آن فدا می کنند و امید ما برای رهایی این مردم آسیب دیده و صبور در برابر باقی گروهکهای تروریستی به آنهاست.

آنها نباید از تعقیب این تروریستها و تلاش برای نابودی آنها خسته شوند تا ان شاء الله عراق از نعمت امنیت و آرامش برخوردار شود.

همچنین می خواهم از تلاشهای برادران گرامی خود در موکبهای حمایت لجستیک از نیروهای امنیتی بسیار تشکر کنم، آنها نقش بسیار مهمی در پیروزیهای به دست آمده در چند سال گذشته ایفا کردند و هنوز هم نیاز شدیدی به نقش آفرینی آنها وجود دارد، در اینجا از تمامی هموطنان که امکاناتش را دارند، می خواهم به حمایتها و پشتیبانیهایشان در برطرف کردن نیازهای اولیه نیروهای حشد الشعبی که در خاکریزهای عزت و کرامت از جمله انواع آذوقه ها و مواد غذایی و سایر نیازها ادامه دهند.

مساله دوم: مشکلات و بحرانهای بسیاری وجود دارد که گروه های مختلف مردم از آنها رنج می برند و از ما می خواهند آنها را در خطبه های نماز جمعه مطرح کنیم و از مسئولان بخواهیم به این مشکلات رسیدگی کنند اما ما در بیشتر موارد از این کار نتیجه و سودی نمی بینیم زیرا گوشهایی شنوا و توجهی درخور و شایسته از طرف مسئولان وجود ندارد اما باید بگویم مشکلات بخش کشاورزی اخیرا شدت یافته و شکایات کشاورزان از کمبود آب، شوری زمینها و فراهم نبودن درست شرایط کشت و کار افزایش یافته است و این مشکلات موجب تضعیف هولناک این بخش مهم شده است. بخش کشاورزی در ایجاد فرصتهای شغلی و کسب درآمد و در نتیجه بهبود اوضاع اقتصادی تاثیر بسزایی دارد.

آنچه باعث تاسف می شود این است که بخش کشاورزی در طول چند سال گذشته از طرف مسئولان مربوطه به اندازه ای که باید به آن توجه نشده است و اکنون با یک بحران واقعی مواجه است و با کاهش آبهایی که در طول سالها از کشورهای همسایه وارد می شد و اقدام این کشورها در ساخت سد و برداشت حجم بیشتری از آب و ممانعت از رسیدن آن به زمینهای کشاورزان عراقی، این بحران وخیم تر شده است.

از مسئولان مربوطه در دولت عراق انتظار می رود، در کمک به کشاورزان عراقی برای پشت سر گذاشتن این مرحله دشوار و ترسیم طرحهایی درست برای آینده و استفاده از تکنولوژیهای نوین در ارتقای بخش کشاورزی به‌ ویژه در بخش آبیاری جهت کاهش آب مصرفی و سایر شیوه های مورد استفاده کشورهایی که با کمبود آب مواجه هستند، شتاب ورزند.

همچنین ضروری است با همکاری کشورهای همسایه تمام اقدامات لازم جهت تضمین رعایت حقوق مردم عراق در قوانین بین ‌المللی درباره آبهای رودخانه های مشترک انجام گیرند و توافقنامه های دوجانبه ای براساس منافع اقتصادی، امنیتی و سیاسی متقابل جهت تامین حجم لازم آب برای بخش کشاورزی عراق امضا شوند.

از خداوند متعال می‌ خواهم روح شهدای پاک و مطهر را در رحمت و رضوان خود قرار داده و به مجروحین و آسیب دیدگان بهبودی و سلامتی بخشد و حال ما را به حالی خوش تغییر دهد که او شنونده اجابت کننده است.

پیوست ها