خطبه دوم نماز جمعه کربلاء به امامت شیخ عبد المهدی الکربلائی در تاریخ پنجم رجب المرجب 1439 هجری قمری مصادف با سوم فروردین 1397 هجری شمسی

برادران و خواهرانم در خطبه دوم می خواهیم مساله مهم و ضروری را بیان کنیم، حقیقت تشیع چیست؟ اصل تشیعی که اهل بیت علیهم السلام از ما خواسته اند، چیست؟ چگونه تعلق و گرایش راستین خود به اهل بیت علیهم السلام را نشان دهیم؟ائمه علیهم السلام جهت بیدار کردن امت اسلامی و آنهایی که دچار تصور اشتباه و درک غلط و به دور از واقعیتی از گرایش به اهل بیت علیهم السلام شده اند، هشدار داده اند و بسیاری در زمان ائمه علیهم السلام و در زمان ما و در سایر زمان ها دچار این تصور غلط هستند، تنها باور و اعتقاد به جایگاه و رتبه اهل بیت علیهم السلام و ابراز محبت نسبت به آنها و صرفا ادعای تعلق خاطر به آنها و پیروی از ایشان و انجام برخی  عبادات و کارهای دیگری که شرکت در جشنها و مراسم عزای ائمه علیهم السلام برای اثبات وابستگی و گرایش واقعی به اهل بیت علیهم السلام کافی نیست.در احادیث بسیاری به نقل از ائمه علیهم السلام تاکید شده که این مساله تصور اشتباهی است پس باید این تصور اشتباه را از بین ببریم و از آنچه اهل بیت علیهم السلام در زمینه بیان پیروی واقعی از آنها و چگونگی ابراز درستی این ادعا در نظر داشتند، درک درستی داشته باشیم.آیا تنها ادعای زبانی کافی است، اینکه بگویم من شیعه و محب اهل بیت علیهم السلام هستم کافی است؟آیا تنها ابراز محبت و شرکت در مراسم شادی و عزای اهل بیت علیهم السلام کافی است؟ آیا تنها اقامه نماز و گرفتن روزه و انجام برخی عبادتهای دیگر و یا زیارت حرمهای مطهر آنها کافی است؟ آیا این کافی است که بگوییم ما از پیروان به حق و راستین آنها هستیم یا اینکه مساله عمیقتر و بسیار مهمتری از اینها وجود دارد؟ائمه علیهم السلام مجموعه ای از ویژگیها و صفات را ذکر کرده اند که اگر در شخصی جمع شوند آن وقت انسان به حقیقت و اصل تشیع و پیروی از اهل بیت علیهم السلام خواهد رسید، بنابراین زمانی که فرد تنها برخی از این ویژگیها را رعایت کرده و برخی دیگر را یا به دلیل عدم معرفت، غفلت یا به دلیل این تصور که این یکی از دیگری مهمتر است و آن دیگری مهم نیست رها می کند در واقع این شخص از شیعیان اهل بیت علیهم السلام نیست.برادران و خواهرانم هر کدام از شما باید شیوه زندگی، ویژگیها و رفتارهایش را با این حدیث بررسی کرده و ببیند که آیا این صفتها در او جمع شده یا نه که بتواند ادعا کند که از شیعیان واقعی اهل بیت علیهم السلام هست یا اینکه این تنها ادعایی زبانی و تنها محبت قلبی است که به سطح پایبندی عملی که اهل بیت علیهم السلام بر آن تاکید کرده اند، نمی رسد.امام باقر علیه السلام و سایر ائمه علیهم السلام در احادیث بسیاری که از آنها نقل شده است به تعریف ویژگی های مفهوم تشیع توجه داشته اند:از جابر از ابی جعفر امام باقر علیه السلام نقل شده که امام علیه السلام به ایشان فرمودند: اي جابر، آيا كسي كه ادعاي تشيع مي كند، او را بس است كه از محبت ما اهل بیت بگوید؟ به خدا شيعه ما نيست، جز آنكه از خدا پروا كند و او را اطاعت نمايد، اي جابر آنها شناخته نشوند، جز با فروتني و خشوع و امانت و بسياري ياد خدا و روزه و نماز و نيكي به پدر و مادر و مراعات همسايگان فقير و مستمند و قرض داران و يتيمان و راستي گفتار و تلاوت قرآن و صحبت نکردن پشت مردم جز از نيكي آنها و آنها امانت نگهدار فاميل خويش باشند.جابر مي گويد عرض كردم: يا ابن رسول اللَّه! ما امروز كسي را داراي اين صفات نمي شناسيم، امام باقر علیه السلام فرمودند، توجه کنید بسیاری از شما تصور اشتباهی دارید و اگر این تصور اشتباه باقی بماند پیامدهای خطرناکی دارد:1- بر زندگی و شیوه کارکرد شیعه و پیرو اهل بیت که باید سبک زندگی اهل بیت علیهم السلام را دنبال و پیاده کند، اثراتی دارد.2- اگر این تصور اشتباه باقی بماند، تاثیر منفی بر آوازه مذهب اهل بیت علیهم السلام خواهد داشت.مجموعه ای از ویژگی ها حقیقت گرایش واقعی به اهل بیت علیهم السلام را نشان می دهند، عبادت، اخلاق، همبستگی اجتماعی، مهربانی در دل های  مومنان، امانت داری، راستی در گفتار و همین طور مجموعه ای از کارها و نظم و مجموعه ای از شیوه های زندگی که اگر به آنها پایبند باشید، آن وقت از شیعیان و پیروان راستین اهل بیت علیهم السلام خواهید بود.اگر تو نماز بخوانی، روزه بگیری و مجالس شادی و عزای اهل بیت علیهم السلام را برگزار کنی اما پشت سر مردم غیبت کنی در مقام تشیع نیستی، اگر نماز بخوانی، روزه بگیری و در شادیها و غمهای اهل بیت علیهم السلام شرکت کنی اما صفتهایی چون سخن چینی، دروغگویی، تهمت زدن، ناسزا گفتن و یک سری اخلاقهای بد و نا پسند نیز داشته باشی.. تو هم در مقام تشیع نیستی.. بله تو دوستدار اهل بیت علیهم السلام هستی اما در مقام شیعه واقعی نیستی.به سخن امام باقر علیه السلام توجه کنید: به خدا قسم، شیعه ما تنها کسی است که تقوای الهی پیشه کرده و از او اطاعت کند، شیعیان ما تنها با تواضع، خشوع (فروتنی در عبادت)، امانت داری شناخته می شوند.توجه کنید یعنی اینکه شیعه واقعی کسی است که صفات تواضع، خشوع، امانت داری و دیگر صفات در او به صفاتی شناخته شده و تثبیت شده تبدیل شده اند و  او را دائما در حالت تواضع می بینی نه اینکه بعضی روزها متواضع بوده و بعضی روزهای دیگر متکبر باشد و همین طور در سایر صفتها مانند امانت داری و راستی در گفتارتمامی انبیا برای امانت داری و راستی در گفتار مبعوث شدند پس امانت داری واجب است حتی اگر امانتی از یک شخص فاسد، فاجر یا فاسق نزد من باشد، باید این امانت را حفظ کرد.گاهی امانت اسرار است، در شغل و کاری که انجام می دهم اسراری هست پس من باید این اسراری را از دشمنان و کسانی که اگر اسرار فاش شوند، از این کار ضرر می رسانند؛ حفظ کنم.آبرو و آوازه انسان مومن نزد من امانت است و من باید آن را حفظ کنم. همین طور امانت کار و مسئولیت محول شده.از امام صادق علیه السلام روایت شده است:《شیعه ما را در اوقات نماز امتحان کنید و ببینید چگونه به آن اهمیت می دهند و اینکه چگونه اسرار ما را نزد دشمنان ما بازگو نکرده و آنها را حفظ می کنند و همچنین آنها را با اموال و دارایی شان امتحان کنید که چگونه به دیگر برادرانشان کمک می کنند.》شیعه واقعی و راستین همان کسی است که برادرانش به ویژه همسایگان و خویشان و دوستانش را در زمان نیاز در مال و داراییش شریک می داند و اقدام به رفع نیازهای آنها می کند و آنها را مجبور نمی کند که از او درخواست کرده و آبروی خود را برای درخواست مبلغی پول خرج کنند. شیعه راستین همان کسی است که دیگران را بر خود مقدم می دارد.از خداوند تعالی می خواهیم که ما را در پایبندی و پیروی از این احادیث و کسب این صفات موفق گرداند چرا که او شنونده اجابت کننده است، سپاس مخصوص الله پروردگار دو جهان است، خداوندا بر محمد و خاندان پاک و مطهرش درود فرست.

پیوست ها