خطبه دوم نماز جمعه به امامت شيخ عبدالمهدی کربلایی – 22/5/1395

شیخ عبدالمهدی کربلایی نماینده مرجعیت عالی دینی و امام جمعه کربلای معلی در خطبه دوم نماز جمعه که در صحن مطهر حسینی اقامه گردید ضمن اشاره به نامه امام علی علیه السلام به مالک اشتر اظهار داشت :

امام علی علیه السلام در عهدنامه ای که در هنگام انتخاب مالک اشتر به عنوان والی مصر نوشتند چنین فرمودند:

خدا را خدا را در باب طبقات ضعیف جامعه ، مساکین و نیازمندان و بینوایان و زمین گیران بیچاره ای که در میان آنها مردمی هستند که نیاز خود را ابراز میکنند و کسانی هستند که در عین نیازمندی روی ابراز ندارند.

امیرمومنان امام علی علیه السلام از مالک اشتر خواست تقوای الهی را در رعایت حقوق این طبقه رعایت کرده  و با تکرار لفظ جلاله اهمیت این موضوع را یادآور شدند.

امام جمعه كربلا افزود : مقصود امام علی علیه السلام از بکار بردن لفظ (طبقه ضعیف ) معیار ارزیابی این گروه در دین اسلام نبوده ، چرا که ضعف ، فقر ، بیماری و مانند آن هرگز چیزی از ارزش ها و امتیازات انسانها نکاسته و خداوند در قرآن کریم گرامیترین انسانها را باتقواترین آنها میخواند.

مقصود امام از به کار بردن این لفظ این بوده که این افراد در زندگی دنیایی و از نظر امکانات مادی و دنیوی جزو طبقه ضعیف هستند.

امام علی علیه السلام همچنین به دو واژه قانعا و معترا اشاره فرموده است و همانطور که در قرآن کریم ذکر شده قانع کسی است که به آنچه به وی عطا شده راضی بوده و قناعت پیشه سازد ولیکن معتر نیاز خود را ابراز کرده و به داشته ای خود قانع نمیباشد.

حجت الاسلام و المسلمین شیخ عبدالمهدی کربلایی ضمن اشاره به این گفتار امام علی علیه السلام { به امورکسانی که از کوچکی به چشم نمی آیند بیشتر رسیدگی کن زیرا دیگران نیز آنان را کوچک شمرده و کمتر به تو دسترسی دارند.} افزود: مقصود امام علی علیه السلام کسانی هستند که با زبان خود از دیگران درخواست نکرده و خود را در معرض دلسوزی دیگران قرار نمیدهند. حال یا به دلیل عزت نفس و یا به دلیل عدم تمکن.

{خداوند تورا حاکم و حافظ  حقوق مالی و اجتماعی مردم قرار داده تا حق هرکس را به او بازگردانی، پس این امانت مهم را حفظ کن و برای رضای خدا به حقوق افراد توجه کن و از ضایع کردن حق الناس بپرهیز چرا که ایشان را یاری مبارزه و مقابله با تو نیست. و برای هریک از فقرا و مساکین سهمی از بیت المال خویش مقرر بدار و سهمی از زمینهای غنیمتی اسلام به آنان ببخش}

وی همچنین ضمن اشاره به دو واژه الاقصی و الادنی اظهار داشت :

منظور از این دو واژه نزدکی و دوری از لحاظ سکونت و یا از نظر قرابت به حاکم عصر میباشد. و در هر دو معنی قصد امام علی علیه السلام عدم تبعیض در اهتمام به افراد میباشد :{مبادا سرمستی حکومت تو را از رسیدگی به آنان باز دارد زیرا تضییع و نابود سازی حق هرچند ناچیز در درگاه الهی پذیرفته نیست پس در رفع نیاز قشر ضعیف کوشا باش و از ایشان روبرنگردان}

نماینده مرجعیت دینی اعلی همچنین به فراز دیگری از عهد نامه اشاره نمود: فقرا نیازمند عدل و انصاف بیشتر بوده و نباید در ادای حقوق همگانی تبعیضی بین اقشار مختلف مردم برقرار شود.

برادران و خواهران، حال میخواهم توجه شما را به یکی از بارزترین نمونه های مورد اشاره امام علی علیه السلام جلب کنم. آوارگانی که از شهرهای خود فرار کرده و در شرایط بسیار سخت آب و هوایی روزگار میگذرانند.

یکی ازاین موارد پیرمرد هفتاد ساله ای است که با قامتی خمیده منزل را به همراه خانواده و همسر وفرزندان پسر شهیدش ترک کرده و به امید یافتن پناهگاهی به راه میافتند. پس از طی مسافتی از دور چادرهای امداد آوارگان را مشاهده کرده و به امید یافتن سرپناه و آب و غذا به سوی آن میشتابند.

درون چادر مردان وزنان و کودکان بسیاری را مشاهده میکنند. کودک یتیمی در آغوش مادر ، پیرزنی گریان در فراق فرزندان شهید ، جوانانی غمگین و نگران آینده... در این حین اتومبیل امدادرسانی رسیده و کودکان به امید دریافت غذا به سوی آن می شتابند. علیرغم اینکه برخی مسئولین ادعا میکنند که در حال تلاش در راستای مبارزه با فساد مالی و اجتماعی هستند، فاسدان بسیاری در خیر و رفاه زندگی کرده و در راستای دستیابی به ثروت بیشتر تلاش میکنند. خواهران و برادران گرامی ، این تصویری ناچیز از زندگی آوارگان بوده و پر واضح است که تامین نیازهای ضروری ایشان همچون بازگشت به شهر و منزل از واجب ترین مسئولیتهای دولت میباشد ولیکن به دلیل کوتاهی دولت ما از هموطنان میخواهیم تا به قدر توان خود به یاری این عزیزان بپردازند.

پیوست ها