خطبه دوم نماز جمعه به امامت سید احمد صافی – 10/2/1395

مرجعیت دینی اعلی در خطبه دوم نماز جمعه که در صحن مطهر حسینی و به امامت سید احمد صافی اقامه گردید، برخی نصایح امام علی (علیه السلام) خطاب به مالک اشتر رضوان الله علیه را بیان نموده و سیاستمداران کشور را به توجه به این فرمایشات فراخواندند.

امام علی بن ابیطالب علیه السلام خطاب به مالک اشتر می فرمایند:

(ليس يَبقَى منْ أمورِ الولاةِ إلاّ ذِكرُهم، وليسوا يُذكَرُونَ إلّا بسيرَتهم وآثارهم، حَسَنةً كانتْ أو قَبيحَةً، فأمّا الأموالُ فلابُدّ أنْ يُؤتى عليها فيكون نفعُها لغيره، لنائبةٍ مِنْ نوائب الدهرِ تَأتي عليها، فتكون حَسرةً على أهلها.

وإنْ أحبَبتَ أنْ تَعرفَ عواقبَ الإحسانِ والإساءةِ، وضياعَ العقولِ بين ذلك، فانظرْ في أمورِ مَنْ مَضى مِنْ صالحي الولاةِ وشرارهم، فَهَل تَجِد منهم أحداً, مِمَنْ حَسُنَتْ في الناسِ سيرته، وخَفَّتْ عليهم مؤنتُه وسَخَتْ بإعطاءِ حَقٍّ نفسُه, أضَرّ به ذلك في شدّةِ مُلكه، أو في لذّاتِ بدنه، أو في حُسنِ ذكره في الناسِ، أو هل تَجِدُ أحداً مِمَّنْ سَاءتْ في الناسِ سيرته، واشتَدّتْ عليهم مؤنته, كانْ له بذلك مِن العِزِّ في مُلكهِ مِثْلَ ما دَخَلَ عليه مِن الَنَقصِ به في دنياه وآخرته، فلا تنظر إلى ما تجمع من الأموال، ولكن انظر إلــى ما تجمع من الخيرات، وتعمل من الحسنات ... ).

ای مالک از فرمانروایان و حاکمان جز یادشان بجای نخواهد ماند و جز به رفتار خوب و بد ایشان از ایشان یاد نخواهد شد، و اما اموال به دیگران خواهد رسید و نفع آنها را دیگری خواهد برد و حسرت برای صاحبان آن بجای خواهد بود.

اگر دوست داری که عاقبت نیکی و بدی را بیابی به سرنوشت فرمانروایان صالح و شرور توجه کن. آیا کسانی را می یابی که بواسطه رفتار نیکو با مردم و فشار نیاوردن بر ایشان به ملک خود خسارت وارد نموده باشد و آیا کسانی را می یابی که بواسطه بد رفتاری با مردم ملک خویش را عزت بخشیده باشد؟

در این مسیر به آنچه از مال اندوخته می شود چشم نداشته باش بلکه به آنچه از ثواب در این راه کسب می کنی توجه نما.

سید احمد صافی طی سخنانی اظهار داشت: بعضی اوقات روی صحبت با خواص مردم است و برخی اوقات همه مردم متوجه منظور یک سخن خاص می گردند. همه توجه انسان معطوف به مال اندوزی نیست و انسان در پی کسب ثواب و انجام عمل خیر است. اما این مسائل آنزمان که یک انسان در مسئولیتی قرار می گیرد دچار شدت و ضعف می گردد. امام علی علیه الاسلام این موضوعات را در زمانی که مالک در کوفه است برای وی مطرح نمی فرمایند، امام زمانیکه وی را به مصر می فرستد با او این مطالب را در میان گذارده و عوامل قدرت و ضعف فرمانداری وی را به او گوشزد می نمایند.

امام جمعه کربلا به اهمیت این نامه اشاره و نحوه استفاده مسئولان از این رهنمودها را قابل توجه دانست و گفت: این نامه دارای معانی عمیقی است و باید سیاستمداران و کسانیکه امور کشور در دستشان است به این نامه توجه خاص داشته باشند. ایشان به یاد و خاطره ای که اصحاب قدرت از خود بجای می گذارند اشاره و گفتند: امروز ما در جامعه با این موضوع مواجه هستیم بطوریکه مردم برای کسی دعای خیر می کنند و دیگری را مورد لعن و نفرین قرار می دهند.

سید احمد صافی در ادامه به فرمایش امام علی علیه السلام به مالک برای شناخت عاقبت نیکو کاری و شرارت اشاره نموده و گفت: امروز وقتی به آنچه بر مردم روا داشته می شود توجه می کنیم و فرمایش امام علیه السلام را مورد توجه قرار می دهیم حقیقتا تاسف می خوریم.

امام علیه السلام همچنین می فرمایند: ای مالک توجه کن که آیا این صفات به قدرت حکومت و لذتهای بدن و به حسن شهرت فاعل آن ضربه زده است؟ هیچکدام از این اتفاقات نه تنها رخ نداده بلکه این رفتار موجبات ترحم مردم بر دوران و عهد وی شده است آنزمان که به مردم نکوئی روا می داشت.

امام علیه السلام باز به مالک می فرمایند: مالک آیا کسی را می شناسی که با مردم بد رفتاری نموده و بر ایشان سخت گرفته و حکومتش استمرار یافته باشد؟ افرادی که به مردم احترام نگذاشته و با تکیه بر صندلی قدرت به مردم ظلم و ستم روا داشته اند آیا برای حکومت خود عزت به ارمغان آورده اند؟ آیا با دوری از خداوند متعال و ظلم به مردم عزت بدست آورده اند؟

امام جمعه کربلا به حجاج بعنوان یکی از طاغوت های زمان و شمشیر دست معاویه اشاره نمود و گفت:همگان رفتار او را با سعید بن جبیر می دانند. اما بنگرید که عاقبت وی چه شد.

امام علی علیه السلام می فرماید: به آنچه از مال دنیا اندوخته شد توجه نکن بلکه توجه خود را به آنچه از خیرات دنیا اندوخته شده معطوف نما

این همان روشی است که امام علی (علیه السلام) به مالک اشتر رضوان الله علیه آموختند.

و الحمد لله رب العالمین

پیوست ها