گردهمایی شیوخ قبایل و عشایر عراق در حرم حضرت امام حسین (علیه السلام) برای بحث و بررسی مساله دیه عشایر

حرم مطهر امام حسین (ع) شاهد برگزاری اولین نشست قبایل و عشایر عراق برای بحث و بررسی در خصوص دیه عشایر بود.

این نشست به همت بخش تبلیغات دینی وابسته به آستان قدس حسینی و با شعار «پیروی عشایر عراق از  دیدگاههای مرجعیت دینی برای اصلاح سنتهای قبیله ای» برگزار شد.

دیه عشایر عرف حاكم در جوامع عشایر نشین و قبيله ای برای حل مشكلات میان مردم عشایر است كه طبق قوانینی كه سران عشایر وضع می ‌كنند برای جبران خسارت افرادی پرداخت می ‌شود که در نتیجه مشكلات و حوادث مختلف دچار زیان شده اند.

دیه عشایر اخیرا با وضعیت آشفتگی و اغراق و دور ماندن از احكام و مقررات اسلامی در خصوص اخذ دیه رو به رو بوده است.

شیخ فاهم الابراهیمی، مسئول بخش تبلیغات دینی در گفتگو با سایت رسمی آستان گفت: آستان قدس حسینی در نظر دارد با سنتهای عشایری غیر معمول وارد شده در آداب و رسوم اصیل عشایر ما مقابله کند.

وی گفت: این نشست تنها به پنج استان عراق از جمله بغداد، بابل، نجف، كربلا و دیوانیه محدود شد كه با هدف مذاكره در خصوص این مسأله و دستیابی به راهكارهای نهایی برای آن برگزار شد.

الابراهیمی به مطلع ساختن شیوخ عشایر از فتواهای مرجعیت عالی دینی در خصوص احكام مربوط به دیه عشایر و ارائه شماره تماسهایی برای اطلاع از فتواهای مرتبط با دیه اشاره كرد.

از سوی دیگر، حیدر فیصل الاعرجی، یكی از سران قبایل عنوان داشت، دیه عشایر نیازمند اصلاح است تا در حد معقول باشد و مجرم بتواند آن را ادا كند.

الاعرجی سران و مردم قبایل عراق را به پایبندی به حد و مرزهای قانونی و دستورات مرجعیت عالی دینی در اخذ دیه فرا خواند.

سران عشایر عراق آوریل گذشته در صحن شریف حسینی معاهده ای را امضا كردند كه در مفاد آن بر لزوم عدم مبالغه در دریافت دیه عشایر تاكید شده است.

پیوست ها