فرش خاک دربهای ورودی صحن حسینی/ آمادگی برای استقبال از دسته‌ طویریج

آستان قدس حسینی، برای تسهیل عزاداری دسته های سوگواری روز عاشورا، دربهای ورودی صحن مطهر را با خاک پوشاند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس حسینی؛ این اقدام هر سال به منظور تسهیل ورود خیل عظیم عزاداران در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی انجام می شود.

ورودی باب الرجاء، باب السلام، باب الکرامة، باب القبلة، باب الزینبیة، باب قاضی‌ الحاجات و باب الشهداء و همچنین درب ورودی خیمه گاه حسینی نیز به دلیل رفت و آمد بسیار زائران، با خاک پوشانده شده است.

 

دسته طویریج – یکی از آئینهای عزاداری روز عاشورا در کربلای معلی

هر سال در ایام محرم الحرام میلیونها نفر از محبان حضرت امام حسین (علیه السلام) برای اقامه عزای حسینی و تجدید میثاق با آن امام معصوم به سوی کربلای معلی می شتابند.

در روز عاشورا بیش از سه میلیون نفر از زائران حسینی بعد از نماز ظهر و عصر از منطقه ای به نام (قنطره السلام) در جاده طویریج که تقریبا سه کیلومتری حرم مطهر واقع است با پای پیاده و بر سرزنان و باندای "لبیک یا حسین" به سوی حرم مطهر حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) می دوند و پس از زیارت چند دقیقه ای به سمت حرم حضرت اباالفضل العباس (علیه السلام) وخیمه گاه می روند.

این بزرگترین دسته عزاداران حسینی با تجمع بیش از سه میلیون نفر است که به مدت سه ساعت و نیم به طول می انجامد. این عزاداری از سال 1885 میلادی تاکنون همه سال در روز عاشورا با وجود نظام بعث که با قتل صدها زائر در صدد منع این نوع از عزاداری و نمود شور حسینی در بین مردم بود به صورت مستمر برگزار گردیده است. نکته قابل تأمل این است که عزاداران هر سال همزمان با وقوع جنگ بین حضرت امام حسین و یارانشان (علیهم السلام) با سپاه یزید در محرم سال 61 هجری و در جواب "هل من ناصرا ینصرنا" حضرت سید الشهداء (علیه السلام) به سمت حرم مطهر که در آن زمان میدان جنگ حق علیه باطل بوده است می دوند و ندای لبیک یا حسین سر می دهند.

پیوست ها