خطبه دوم نماز جمعه کربلاء به امامت شیخ عبد المهدی الکربلائی در تاریخ 26 ربیع الاول 1439 هـ مصادف با 24 آذر 1396

برادران و خواهرانم:

چند روز قبل آزادی آخرین بخش از اراضی عراق از کنترل گروه تروریستی داعش رسما اعلام شد و می خواهم به این مناسبت این خطبه را ایراد کنم:

ای عراقی های شریف

پس از گذشت بیش از سه سال جنگ سخت، تلاش هایی عالی و ارزشمند در مقابله با سختی ها و چالش های مختلف صورت گرفت، شما بر مجهزترین و قوی ترین گروه تروریستی پیروز شدید که گذشته، حال حاضر و آینده عراق را هدف گرفته، شما با اراده سخت و عزم راسخ خود در حفظ میهن، کرامت و مقدسات تان بر آنها پیروز شدید، شما با فداکاری ها و جانفشانی های بزرگ خود بر آنها پیروز شدید شما جان خود و جگر گوشه هایتان و همه آنچه داشتید را فدای میهن عزیز کردید و زیباترین تصاویر از قهرمانی و ایثار را خلق کردید و تاریخ امروز عراق را با عزت و کرامت نوشتید، جهان در برابر ایستادگی، صبر، آمادگی تان برای نبرد و باور شما به عدالت مساله تان تا تحقق این پیروزی بزرگ شگفت زده شد، پیروزی که بسیاری آن را دست نیافتنی می پنداشتند اما شما در مدت نسبتا کوتاهی آن را به واقعیتی ملموس بدل کردید، شما کرامت، عزت، وحدت ارضی و مردمی کشور خود را حفظ کردید، چه ملت بزرگی.

ای مبارزان، ای دلاوران نیروهای مسلح در گروه ها و عنوان های مختلف

مرجعیت عالی دینی، صاحب فتوای دفاع کفائی کسی است که تمامی امکانات و توان هایش را در راه حمایت از مبارزان و کمک به آنها به کار گرفت و بهترین استادان و دانشجویان حوزه علمیه را برای حمایت از نیروهای مبارز به جبهه های نبرد اعزام کرد و ده ها تن از آنها در این راه به شهادت رسیدند. هیچ کسی در دستیابی به این دستاورد تاریخی مهم بر شما برتری ندارد و هیچ افتخاری به افتخار شما نمی رسد. اگر در طول بیش از سه سال گذشته استقبال گسترده شما از فتوای مرجعیت و دعوت ایشان، حرکت قهرمانانه شما به سوی جبهه های نبرد و پایداری افسانه ای شما در این جبهه ها نبود این پیروزی آشکار محقق نمی شد.

این پیروزی از آن شما و برای شما، خانواده و یاران تان است پس این پیروزی بر شما و مردم شما مبارک باشد، خدا به این دست های بزرگواری که با آنها جنگیدید و خانه های پاکی که در آنها رشد کردید برکت دهد شما افتخار و عزت ما و مایه افتخارمان در برابر سایر ملت ها هستید.

چه قدر کشور عراق و ما به خاطر شما خوشبخت هستیم، شما جان هایتان را فدا کردید و تلاش خود را در راه کشور، مردم و مقدسات تان انجام دادید، ما حتی از ادای بخشی از حقوقتان ناتوان هستیم اما خداوند تعالی به شما جزای ابدی خواهد داد، تنها می توانیم از خدا بخواهیم که برکت خود را برای شما افزون کند و جزای نیکوکاران را به شما بدهد.

برادران و خواهران

ما امروز با احترام و ستایش بیشتری شهدای بزرگ مان را یاد می کنیم که خاک میهن را با خون پاکشان آبیاری کردند، آنها نمونه های بزرگی از فداکاری و جان افشانی بودند. همچنین خانواده های بزرگوار آنها را یاد می کنیم: پدران، مادران، همسران، فرزندان، خواهران و برادران آنها، کسانی که عزیزانشان را از دست دادند پس با صبر و تحمل بیشتری درد دوری را تحمل می کنند.

ما با افتخار و قدردانی از عزیزان زخمی مان یاد می کنیم به ویژه آنها که دچار معلولیت دائم شدند، آنها شهدای زنده ای هستند که خداوند تعالی خواست میان ما باقی بمانند و شاهد قهرمانی مردمی باشند که با اشرار جهان مبارزه کردند و با فداکاری های فرزندانشان بر آنها پیروز شد.

ما از تمامی شهروندان بزرگواری که در پشتیبانی از فرزندان خود در جبهه ها با تمامی امکانات برای تقویت ایستادگی شان سهم داشتند، به طوری که بهترین یاور و پشتیبان آنها در یکی از جالب ترین تصاویر از همبستگی مردم جهت دفاع از عزت و کرامت آن بودند، قدردانی می کنیم.

از تمامی کسانی که نقشی سازنده و کمک کننده در خلق این حماسه بزرگ داشتند، از جمله اندیشمندان، چهره های فرهنگی، پزشکان، شعراء، نویسندگان، چهره های رسانه ای و سایرین تقدیر و تشکر می کنیم.

همچنین از تمامی برادران و دوستانی که در کنار کشور و ملت عراق در برابر تروریسم داعش ایستاده، از آنها پشتیبانی کرده و به آنها کمک کردند، تشکر می کنیم و از خداوند عالی مرتبه می خواهیم که شر اشرار را از همه دور کرده و همه را از امنیت و صلح برخوردار گرداند.

در اینجا باید به چند مساله اشاره کنیم:

اول: پیروزی بر داعش به منزله پایان نبرد با تروریسم و تروریست ها نیست بلکه این نبرد تا زمانی که هنوز مردمی باشند که گمراه شده و تفکرات افراطی را در پیش گیرند ادامه خواهد یافت، تفکراتی که صاحبان آنها هیچ گونه همزیستی مسالمت آمیزی با سایرین را که از نظر فکری و عقیدتی با آنها اختلاف دارند، نمی پذیرند و از کشتن غیرنظامیان بی گناه، اسارت زنان و کودکان و تخریب کشور تا زمانی که به اهداف خبیث شان نرسیده اند، ابائی نداشته و آن را موجب تقرب به خداوند تعالی می دانند. باید نسبت به سستی در برخورد با این خطر مستمر و چشم پوشی از عوامل تروریستی پنهان شده و گروه های مخفی که فرصت را برای ضربه زدن به امنیت و ثبات کشور از دست نمی دهند، بر حذر بود.

مبارزه با تروریسم باید از راه مقابله با ریشه های فکری و مذهبی آن و خشکاندن منابع انسانی، مالی و رسانه ای اش انجام گیرد و این امر نیازمند حرکت مطابق با طرح های حرفه ای مطالعه شده ای است تا نتایج مطلوب را به بار آورد، اگر کار امنیتی و اطلاعاتی اساس مبارزه با تروریسم را تشکیل دهد، لازم است این امر با اقدام آگاهانه برای بر ملا شدن جعلی و باطل بودن تفکرات تروریستی و انحراف آنها از مسیر دین اسلام همراه و همزمان مباحث اعتدال در جوامعی که ممکن است تحت تاثیر این تفکرات منحرف و گمراه کننده قرار گیرند، گسترش و ترویج داده شوند، علاوه بر این لازم است در راستای بهبود شرایط معیشتی در مناطق آزاد شده، بازسازی آنها، فراهم کردن شرایط برای بازگشت  آوارگان به این مناطق در کنار حفظ عزت و کرامت آنها، تضمین عدم ایجاد نقصان در حقوق مندرج شده آنها در قانون اساسی و جلوگیری از تکرار اشتباهات گذشته در تعامل با آنها تلاش شود.

دوم: ساختار امنیتی عراق هنوز به شدت نیازمند مردان دلاور بسیاری همانند آنهایی است که در طول سال های گذشته از نیروهای ارتش و پلیس فدرال حمایت و در جبهه های مختلف در کنار آنها مبارزه کردند و در  مناطق پر پیچ و خم و با شرایط سخت تر از امتحان سر بلند بیرون آمدند و ثابت کردند که آنها در دفاع از سرزمین، آبرو و مقدسات شایسته جنگ بوده و نتایج شگفت انگیزی را محقق کردند که همه را در داخل و خارج عراق غافلگیر کرد. به ویژه جوانانی که در عملیات های نظامی و اطلاعاتی مختلف شرکت کرده و تجربیات جنگی و فنی مهمی کسب کردند و نمونه ای از انضباط، شجاعت و دفاع ملی و عقیدتی بودند و دچار سستی، عقب نشینی و بی انگیزگی نشدند.

لازم است که کمک ها و بهره گیری از این پتانسیل های مهم در چارچوب قانون اساسی و قوانینی ادامه یابند که سلاح را منحصر به دولت می داند و مسیر درست نقش آفرینی این قهرمانان جهت مشارکت در حفظ کشور و تقویت امنیت حال حاضر و آینده و نیز ایستادگی در برابر هرگونه اقدام جدیدی از سوی تروریست ها با هدف ضربه زدن به مردم و مقدسات عراق را ترسیم می کند.

سوم: شهدای والا مقامی که خاک کشور را با خون های پاکشان سیراب کردند و به بهشت جاویدان رسیدند آنها در جایگاهی راستین در نزد پروردگار مقتدر هستند، کمترین میزان وفاداری نسبت به آنها توجه به همسر و فرزندان آنها است، حمایت از آنها و فراهم کردن شرایط یک زندگی خوب برایشان از نظر مسکن، بهداشت، آموزش، هزینه های زندگی و دیگر مسایل مسئولیتی ملی و اخلاقی و حق آنها بر گردن همه ماست، امتی که از خانواده های شهدایش که جانشان را در راه عزت و کرامت مردم فدا کردند، حمایت نکند، هرگز رستگار نخواهد شد، و این مسئولیت در درجه اول وظیفه دولت و پارلمان است که بودجه های مالی لازم برای تامین یک زندگی کریمانه برای آنها به ویژه خانواده های شهدای مبارزه با داعش را در راس بسیاری دیگر از بندهای بودجه کل قرار دهند.

چهارم: نبرد با تروریست های داعش ده ها هزار زخمی در صفوف نیروهای شرکت کننده در عملیات های جنگی بر جای گذاشت و بسیاری از آنها به مراقبت های پزشکی نیاز دارند و برخی دیگر دچار معلولیت دائم شده اند، در برخی از آنها معلولیت ها بسیار بالاست همانند فلج دست ها و پاها، از دست دادن قدرت بینایی و قطع عضو، این عزیزان نسبت به دیگران بیشتر از هر کسی مستحق مراقبت و توجه بوده و بر همه عراقی ها برتری دارند، اگر آنها نبودند، نه عراق آزاد شده بود، نه تروریسم نابود می شد و نه آبرو و مقدسات کشور حفظ می شدند، و بر این اساس فراهم کردن یک زندگی کریمانه و وسایل آسایش برای آنها در حد ممکن جهت کاهش رنج هایشان یک مسئولیت بزرگ است و دولت و پارلمان باید بودجه های مالی لازم برای این امر را فرهم کرده و بر سایر موضوعات که تا این حد اهمیت ندارند، مقدم کند.

پنجم: بیشتر کسانی که در سال های گذشته در دفاع کفایی شرکت کردند، برای دنیا یا موقعیتت هایی که از آن برخوردار هستند، مشارکت نکردند، آنها با پاسخ به دعوت مرجعیت و در راستای عمل به وظیفه دینی و ملی شان به جبهه های نبرد رفتند، عشق شان به کشور و مردم عراق، غیرت آنها نسبت به آبروی زنان عراقی و گرایش شدید آنها برای حفاظت از مقدسات در برابر تروریست ها آنها را به این سمت سوق داد، نیات آنها از هر گونه خواسته دنیایی پاک بود، و به همین دلیل نیز از احترام بالایی در دل های همه برخوردار شدند و در میان گروه های مختلف مردم جایگاه عالی یافتند که جایگاه هیچ حزب یا جریان سیاسی به آن نمی رسد و لازم است که این جایگاه بالا و خوش نامی حفظ شده و از این جایگاه برای رسیدن به اهداف سیاسی استفاده نشود تا در نهایت باعث نشود که در نتیجه اشتباهات کسانی که مدعی این راه هستند، این عنوان مقدس با دیگر عنوان های محترمانه جایگزین نشود.

ششم: اقدام جدی و سازنده برای مقابله با فساد و مفسدان از اولویت های مرحله آتی محسوب می شود و باید با ایجاد چارچوب های قانونی و برنامه های عملی، حقیقی و به دور از اقدامات تشریفاتی و نمایشی، با فساد مالی و اداری به شکلی جدی و با قدرت مبارزه شود.

شدت و سختی نبرد با فساد -که بسیار طولانی شده- از نبرد با تروریسم اگر بیشتر نباشد، کمتر نیست و عراقی های شریفی که در نبرد با تروریسم آمادگی خود را اعلام کردند، به یاری خدا می توانند وارد مبارزه با فساد شده و اگر آن را به شکلی حرفه ای و جدی مدیریت کنند، در آن پیروز شوند.

از خداوند می خواهیم که دست همه ما را بگیرد و در مسیری که خیر و صلاح عراق و مردمش در آن است، قرار دهد چرا که او شنوای اجابت کننده است.

 

 

پیوست ها