خطبه دوم نماز جمعه کربلاء به امامت شیخ عبد المهدی کربلائی در تاریخ 13 صفر 1439 هـ برابر 12 آبان 1396

مسأله اول:

در این روزها میلیون ها نفر از دوستداران و محبان امام حسین علیه السلام با پای پیاده برای زیارت و تبرک جستن به بارگاه مطهر به کربلاء می آیند، ما از آنان استقبال کرده و از تمامی کسانی که در برگزاری این زیارت بزرگ و موفقیت زائران گرامی شرکت داشته اند و از صاحبان موکب ها وتمامی خدمتگزاران، مسئولان امنیتی، تیم های پزشکی و ادارات محلی در استان های مختلف به ویژه دو استان کربلای معلی و نجف اشرف، نیروهای مستقر در گذرگاه های مرزی و فرودگاه ها و مسئولان عتبات مقدسه نجف، کربلاء و کاظمین بابت اقدامات خوب و خدمات بزرگ و تسهیلاتی که به زائران ارائه می دهند، بسیار تقدیر و تشکر می کنیم و از خداوند عز و جل می خواهیم این زیارت را از زائرن گرامی و تمامی کسانی که نقشی در برگزاری موفق این زیارت ایفا کرده اند، بپذیرد.

 

مساله دوم:

زائران اربعین از محبت به امام حسین علیه السلام تا انتظار مهدوی.

ما چگونه می توانیم در زیارت اربعین حسینی ارتباط میان اصول نهضت حسینی و عناصر انتظار راستین مهدوی را حفظ کنیم و ادامه دهیم؟

اصول زیارت اربعین چگونه شرایط را برای ارتباط میان دوستی ومحبت به امام حسین علیه السلام و توان ارتباط با امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را فراهم می کند؟

ما در عصر انتظار با دو موضوع مواجه هستیم، یکی مومن حسینی و دیگری مومن مهدوی.

آیا می توان از زیارت اربعین استفاده کرد و این زائر را گرد این دو مساله جمع کرد: میان دوستی و محبت راستین به امام حسین علیه السلام و مساله انتظار، برادرانم توجه کنید: ما یک زائر امام حسین علیه السلام داریم که دوستدار سید الشهداء علیه السلام است و پیروی اهل بیت علیهم السلام و یک منتظر مهدوی داریم، این زائر چگونه می تواند در زیارت اربعین حسینی راستی در محبت و عشق به امام حسین علیه السلام را داشته و همزمان عناصر انتظار راستین و صادقانه برای امام عصر علیه السلام را با خود حفظ کند، آیا ما انتظار دروغین هم داریم؟ بله، ما یک انتظار راستین و واقعی داریم و یک انتظار دروغین، انسان در این زیارت می تواند زائری راستین، واقعی و منتظر باشد و ارتباط میان او و امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را تقویت کند.

 

توجه کنید برادرانم که ارزش انتظار و مرتبه آن در نزد خداوند تعالی چیست.

احادیثی در این زمینه وجود دارد که باید در آنها و معانیشان تامل کنیم، از جمله اینکه "أفضل عبادة المؤمن انتظار فرج الله" (بهترین عبادت مومن انتظار  برای فرج است) آیا این انتظار عادی که بسیاری از ما داریم همان بهترین عبادت است؟ ممکن نیست.

و در حدیث دیگری آمده است، من مات منكم وهو منتظر لهذا الأمر كمن هو مع القائم في فسطاطه (هرکس از شما بمیرد، در حالی که منتظر فرج الهی بوده، همانند کسی است که با حضرت قائم علیه السلام در خیمه‌اش بوده است).

ما باید در اینجا درباره هر یک از درجات انتظار مورد نظر گفتگو کنیم تا به این مرتبه برسیم. طبیعتا زمانی که در مجموعه احادیث در این زمینه تامل می کنیم، در می یابیم این منتظر مومن عادل مخلص امام که در انتظارش راستین است، آمادگی اش به گونه ایست که اگر امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور کنند، در میان جنجال رسانه ای بزرگی که تلاش می کند جنبش امام علیه السلام را تخریب کرده و از مسیر عادی و واقعی اش منحرف کند، برای ایستادگی در کنار ایشان آماده است. او آگاه است و می داند و این مسایل او را فریب نمی دهند. همچنین او آماده است و خود را آموزش داده تا در هر لحظه ای برای حمایت و یاری امام علیه السلام آماده باشد.

ابزارها و راه هایی که راستی محبت به امام حسین علیه السلام و انتظار راستین برای امام مهدی علیه السلام را گرد هم می آورد، کدامند؟ مجموعه ای از مسایل وجود دارند که برخی از آنها را ذکر می کنیم:

 

اول: درک این مساله که اصل در حرکت امام حسین علیه السلام و امام مهدی علیه السلام یکی است:

امام حسین علیه السلام پس از گسترش انواع ظلم و فساد و انحراف تحت عنوان های مختلف، برای اصلاح امت جدش صل الله علیه و آله و سلم حرکت خود را آغاز کرد، و قیام مهدوی نیز برای گسترش عدالت و انصاف بر روی زمین پس از آن آغاز می شود که زمین از ظلم و جور و فساد پر شده است.

کسی که برای زیارت اربعین به راه می افتد سختی و دشواری های این پیاده روی را تحمل می کند تا به مقصودش در نزد امام حسین علیه السلام برسد و عهد و دوستی اش با سید الشهداء را با ادامه اصول این نهضت جهت تحقق هدف یاد شده تجدید کند، امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف منتظر اذن الهی برای تحقق هدف امام حسین علیه السلام است همچنین این امر عامل جذب و اشتیاق به ظهورش را ایجاد خواهد کرد و نیروی ارتباط با ایشان را می طلبد.

مسیر ما برای تحقق اصل امام حسین علیه السلام باید تحت رهبری الهی باشد و این امر در زمان حاضر رهبری امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و نمایندگانش که فقهای عادل هستند و این شروط در آنها وجود دارد، است.

 

دوم: برادرانم زمانی که زیارت اربعین را انجام دادید و از آن فارغ شدید امام حسین علیه السلام را در هیچ یک از اوقاتتان فراموش نکنید. ذکرها و زیارت های مختلفی وجود دارند که ما را به یاد امام حسین علیه السلام می اندازند مخصوصا زیارت عاشوراء.

 

برادران و خواهرانم زیارت عاشوراء را فراموش نکنید و در برخی اصول مهم آن که در مورد اصل دوستی آمده است (انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و ولی لمن والاکم و عدو لمن عاداکم) تامل کنید.

همچنین برادران عزیز زائر که می خواهند حسینی و مهدوی باشند، امیدواریم که در کنار زیارت عاشوراء دعای عهد را نیز از یاد نبرند، آیا می خواهید با امام غائب عجل الله تعالی فرجه الشریف در ارتباط باشید و آیا کسی از شما می خواهد در تمامی زمان ها و در همه روزها مهدوی باشد پس دعای عهد بخوانید که این دعا شما را با امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وصل می کند در بخشی از این دعا می خوانیم: اللهم إني اجدد له في صبيحة يومي هذا عهداً وعقداً وبيعة ً له في عنقي لا أحول عنها ولا أزول ابداً (خدايا تجدید می كنم در بامداد اين روزعهد و پيمان و بيعتى براى آن حضرت در گردنم كه هرگز از آن سرنپيچم و دست نكشم).

برادرانم دقت کنید به عهد با امام حسین علیه السلام در زیارت عاشوراء و عهد با امام مهدی علیه السلام در دعای عهد. این عهد نیازمند آنست که زائر خودش را آماده کند تا همواره برای یاری امام علیه السلام آماده باشد و در کنار او باشد و ظهور امام مهدی علیه السلام به منزله ادامه نهضت امام حسین علیه السلام است.

 

برادرانم توجه کنید ما به برخی عبادت ها نیاز داریم و این کارها زمان زیادی از ما نمی گیرد پس بهتر است برخی ساعت ها و دقایق در روزمان را با امام حسین علیه السلام در زیارت عاشوراء و با امام مهدی علیه السلام با دعای عهد در ارتباط باشیم، با آگاهی از کلمات این زیارت که تجدید عهدی با امام غائب علیه السلام است (تا انسان منتظر و مومن عهد و آمادگی خود را تجدید کند و این آمادگی برای یاری امام و حمایت از او از راه تقوا و پایبندی به ادای وظائف شرعی و دوری از محرمات و حمایت از صالحینی محقق می شود که به دنبال اصلاح و عدالت و استقامت و ایستادگی در برابر ظلم و انحراف و فساد هستند، همه اینها آمادگی برای یاری امام علیه السلام را ثابت می کند) و زیارت اربعین حسینی با پیاده سازی اصول امام حسین علیه السلام و اخلاق عالی این آمادگی را به ما می بخشد.

از خداوند تعالی می خواهیم که به ما توفیق دهد هم حسینی باشیم هم مهدوی.

خداوندا ما را از یاران و کمک کنندگانش قرار بده و حمد و سپاس مخصوص الله پروردگار دو جهان است، خداوندا درود فرست بر محمد و خاندان پاک و مطهرش.

 

 

 

پیوست ها