خطبه دوم نماز جمعه به امامت شیخ عبدالمهدی کربلایی - 23/4/1396

شیخ عبدالمهدی کربلایی نماینده مرجعیت عالی دینی و خطیب نماز جمعه کربلا در خطبه دوم نماز جمعه که در صحن مطهر حسینی اقامه گردید به چند موضوع مهم اشاره فرمودند:

با نظر به اینکه شهر موصل از تسلط نیروهای تکفیری تروریستی داعشی آزاد و پاکسازی شد، این پیروزی بزرگ را به تمامی ملت عراق و نیروهای مسلح شجاع و تمامی کسانی که نیروهای مسلح را پشتیبانی نموده اند؛ تبریک می گوییم و ازخودگذشتگیهای شهدا و مجروحان عزیز را یادآور می شویم و گرامی می داریم و از تمامی کسانی که در تحقق این پیروزی تاریخی و مهم شرکت نموده اند؛ تقدیر و تشکر می کنیم.

در توان ما نیست که با چیزی که به اندازه  و در شأن گذشت آنان باشد تا از آنها تقدیر و تشکر کنیم، پس از شهدای گرانقدر و مجروحان و ازتمامی رزمندگانی که این دنیا را برای دفاع از این سرزمین و ناموس و مقدسات آن ترک کردند و از تمامی پدران و مادرانی که این گونه بزرگوارانی را با آرمانهای گذشت و فدا و ایثار تربیت نمودند، پوزش می طلبیم.

و اگرچه حق داریم که به خاطر پیروزیها و اینکه در آخرین گامهای پیروزی نهایی هستیم خوشحال باشیم ولی باید فراموش نکنیم که بهای این پیروزی بسیار گران بوده است، این پیروزی با خون پاک هزاران شهید و با مجروح شدن و معلول شدن هزاران نفر و چندین برابر این تعداد با بیوه شدن و یتیم گردیدن خانواده های شهدا محقق گردید. جرائم تروریستها و از بین بردن املاک و زیرساختها و بناهای تاریخی و مشکلاتی که برای صدها بلکه هزاران شهروند به وجود آمده است که توقع نمی رود از آثار روانی و اجتماعی آن به زودی بتوانند خلاصی یابند هم باید به آن اضافه نمود.

لذا همگی باید از آنچه در سالهای گذشته و قبل و بعد از اشغال چند شهر توسط  تروریستهای داعشی پیش آمد درس و عبرت بگیرند و به صورت جدی جهت حل مشکلاتی که اکنون کشور از آن رنج می برد تلاش نمایند.

همچنین شیخ عبدالمهدی کربلایی بر چند نکته تاکید نمودند:

1- همگی آگاه باشند که استفاده از خشونت وتحریک فرقه گرایی به نتیجه خوبی ختم نخواهد شد بلکه به خونزیزی بیشتر و ویران شدن کشور و دخالت بیشتر کشورها در امور کشورمان منجر خواهد شد و در این صورت برنده ای نخواهیم داشت و همگی متضرر خواهیم شد.

2- تمامی سیاستمداران و حکمفرمایان باید طبق آرمانی کار کنند که همه شهروندان با هر مذهب و دین و ملیتی را در حقوقشان و واجباتشان یکسان ببینند و کسی بر کسی برتری ندارد مگر آنکه قانون مشخص کرده باشد. اجرای این اصول ضامن حل شدن بسیاری از مشکلات و بازگردیدن اعتماد مردم به دولت و سازمانهای دولتی می شود.

3- ریشه کنی فساد اداری و مالی و گزینش افراد بر مبنای شایستگی و پاکدامنی برای سپردن سمتهای اداری ضرورتی ملی است.

4- حفظ و رعایت حقوق مجروحان و معلولان و خانواده های شهدا و تامین کردن زندگی شرافتمندانه برای آنان کمترین حقی است که برگردن همگی به ویژه بر عهده دولت و پارلمان عراق است و کوتاهی در حقوقشان با بهانه کمبود بودجه جایز نیست زیرا که برای بسیاری از شهروندان که مثل این عزیزان برای حمایت از وطنشان متحمل درد و رنج نشده اند حقوق در نظر گرفته شده و امتیازات بسیاری تخصیص داده شده است، لذا تقوا پیشه کنید و بدانید که شما درخصوص آنان محاسبه خواهید شد.

پیوست ها